|
Download PDF
Medjugorje: interview van Janice Connell met Vr. Slavko Barbaric [1987] Vader Slavko Barbaric werd geboren op 11 maart 1946. Hij trad binnen in de Franciscaanse orde op 14 juli 1965 en werd tot priester gewijd op 19 december 1971. Hij ging naar Medjugorje in 19836 en was de spirituele begeleider van de zieners en auteur van diverse boeken, waaronder "Bidden met het Hart."
Vader Slavko Barbaric stierf op 24 november 2000. Na de kruisweg op de Krizevac, een gewoonte die hij elke vrijdag in eer hield met de pelgrims en de parochianen, voelde hij pijn in de borststreek. Eerst moest hij zich neerzetten op een rots, maar spoedig moest hij gaan neerliggen en verloor daarop het bewustzijn en gaf zijn ziel aan de Heer.
Het volgende interview dateert uit 1987.
Janice: Maken de apocalyptische gebeurtenissen deel uit van de boodschappen van de Heilige Moeder van Medjugorje? Vr. Slavko: Eerst en vooral spreken we niet over de apocalyptische gebeurtenissen rond Medjugorje. Dat is werkelijk niet onze eerste ingesteldheid. Medjugorje is een plaats van hoop geworden. De Heilige Moeder heeft gezegd: "Ik kom u leiden tot de vrede en u brengen tot de vrede." Zij nodigt ons steeds uit om te bidden en te vasten om zo deze zo nodige vrede te kunnen bereiken. Vrede betekent niet enkel de bedreiging van oorlog wegnemen. Het betekent niet dat het oorlog kan tegenhouden. Vrede heeft een andere dimensie: het is de werkelijke toestand van de ziel en het hart. Deze toestand van de ziel en het hart helpt ons om de anderen lief te hebben en hen oprecht te helpen.
De Heilige Moeder zegt eveneens: "Bid, zodat u kunt liefhebben en zodoende vermoeienis, verveling en allerlei andere soorten hindernissen kunt overwinnen." De vermoeidheid, vooral de morele vermoeidheid en het gebrek aan inspanningen, kunnen we overwinnen. Eigenlijk is elk geschil, elke echtscheiding, elke oorlog een openbaring van deze vermoeidheid. Maria nodigt ons uit om de spirituele vermoeidheid te genezen. Vele mensen hebben dat begrepen en dit beantwoord.
We wandelen werkelijk op een nieuwe weg van vrede en verzoening. Dat is de ware inhoud en betekenis van Medjugorje.
Wat uw vraag over de apocalyptische dimensie betreft, begrijpen we zeker de mogelijkheid van rampen die te gebeuren staan. Maar de Heilige Moeder komt niet in de eerste plaats om hierover te spreken. Zij is naar hier gekomen om ons de weg naar de vrede te tonen. Zij die Medjugorje in de eerste plaats vanuit apocalyptisch standpunt bekijken hebben echt niet begrepen waarheen Zij ons tracht te leiden.
Janice: Over de verschijningen te Fatima, waarschuwde Maria ons ginds dat er een wereldoorlog zou komen als de mensen zich niet zouden terugkeren tot God. Wereldoorlog II vond plaats, zoals Zij heeft gewaarschuwd. U spreekt over een spirituele vermoeidheid. Als de mensen zich niet tot God terugkeren, zullen er dan ijzingwekkende gevolgen zijn? Vr. Slavko: De Heilige Moeder heeft deze gevolgen aan de zieners toevertrouwd in tien geheimen. Het gaat zowel over mooie als erge dingen. Het belangrijkste is echter de weg naar de vrede, dat is de eerste boodschap voor ons. Het moet ons de energie geven en de prikkel om vooruit te gaan. Als we Haar wegen volgen, dan kunnen alle gevolgen, wat ze ook mogen zijn, worden vermeden of verzacht.
Janice: Om wat te vermijden? De mogelijkheid om rampspoed te vermijden? Vr. Slavko: Ja, om ze te vermijden.
Janice: Is de weg naar vrede, boete, vasten, bekering, gebed en verzoening, die de Heilige Moeder ons aanbeveelt, onze weg om deze rampen te vermijden? Vr. Slavko: Daar ben ik van overtuigd. Alles hangt van ons af. Rampen komen niet enkel uit de Hemel, maar ze zijn onze eigen schepping: wij hebben ze voorbereid. De Heilige Moeder verteld ons om de stoppen met rampen voor te bereiden.
Janice: Met andere woorden, de rampen komen uit het hart van de mensen? Vr. Slavko: Ja, de rampen komen uit de onbekeerde harten. De grootste ramp is het ontbreken van liefde. Eenmaal de liefde en de vergevingsgezindheid er niet meer zijn, wordt alles mogelijk. Omwille hiervan is ons eerste verantwoordelijkheid om lief te hebben, te bidden, te vergeven en voorwaarts te gaan. Eenmaal de mensen de nadruk op rampspoed beginnen te leggen, gaan deze werkelijk ook een vaste vorm aannemen. Daarom moeten we ons op het positieve toeleggen, de vrede. De hele wereld zou kunnen in vrede zijn, maar als u een zogenaamde "vijand" hebt, dan bent u in zekere zin in een oorlog verwikkeld met deze persoon. En zo heeft ieder van ons zijn aandeel in wat er gebeurt in de wereld. De Heilige Moeder heeft gezegd: "Ik wens dat u liefheeft met vrede en vreugde en dan kan er niets gebeuren met de wereld." Dat betekent dat eerst vrede voor God en dan voor de medemens.
Janice: Wat over drugs en alcohol? Vr. Slavko: Dat is een belangrijke vraag en ook hier is de vrede bij betrokken. Uit ervaring kunnen wij het volgende zeggen: wie er ook met drugs en alcohol in aanraking komt zoekt in werkelijkheid geen hoofddoel. Deze persoon zoekt enkel naar een oplossing voor zijn probleem en zij worden verleid door de valse wegen van de vrede, omdat iemand hen verteld heeft dat dit de wijze is waarop men vrede kan vinden.
Ook de mensen die geloven dat oorlog de weg naar vrede is, vertellen nog zo’n grote leugen. Dat is de vernietiging van de geest. Zo kan ik enkel het bidden en de hoop aanbevelen voor zij die strijden met drugs. En laat ons geen oordeel maken over hun toestand, omdat zulke oordelen woordenwisselingen veroorzaken. Drug zijn een soort vervangmiddel voor iets wat hen niet is gegeven. We zijn er niet in geslaagd om alles goed te doen aflopen voor die persoon, en God kan hier het verschil maken. Dit is hoop. Dit is niet de wereldse kijk, maar de spirituele kijk. En als we geen oplossing meer zien voor alle problemen in de wereld, weren we dat er een toekomstige wereld van oplossingen zal komen.
Janice: Vallen deze oplossingen buiten de menselijke bezinning? Vr. Slavko: Ja.
Janice: We hebben gehoord dat de zieners de hel, het Vagevuur en de Hemel hebben gezien. Kunt u dit nader uitleggen? Vr. Slavko: Ik denk dat het hen toegelaten werd om het Vagevuur te zien zodat ze er voor ons kunnen over getuigen. Zij kregen geen details te zien en zo weten ze eigenlijk niet wat het Vagevuur is. Ze hebben het gebruikelijke over de hel [zoals het vuur], het Vagevuur [een soort duisternis] en de hemel [een gemeenschap van liefde] gezien. In feite zijn het dus gewone getuigenissen: "we weten dat ze bestaan, we zagen het."
Janice: Mirjana, de oudste van de zieners, en Marija beweren dat de hel een plaats is waar de persoon zelf voor kiest. Een persoon kiest voor de hel door God te verwerpen. Is dat zo? Vr. Slavko: Ja. We weten dat reeds uit onze theologie. God heeft ons voor Hem zelf geschapen en heeft dit aangetoond door Zijn Zoon te zenden. Maar hij heeft ons met een vrijheid geschapen en op deze raadselachtige wijze van het uitoefenen van onze vrijheden, is de men steeds bekwaam om te kiezen voor God, of om Hem te verwerpen.
Janice: Heeft de Heilige Moeder ooit problemen met de Verenigde Staten vernoemd? Vr. Slavko: In Haar algemene boodschappen heeft de Heilige Moeder nooit in het bijzonder over een land gesproken. Wat Zij heeft gezegd is van toepassing op iedereen in elk land van de wereld. Ik wil dit benadrukken: de weg naar vrede is mogelijk voor iedereen, overal, omdat Gods woord nooit zinloos is. Als de Heilige Moeder ons, in de naam van God, uitnodigt tot vrede, impliceert dit dat dit voor iedereen die dit wenst te horen, ook mogelijk is. En daarvoor is dezelfde bekering mogelijk voor zowel de ouderen, de jongeren, als deze van middelbare leeftijd.
Janice: Het probleem van abortus is wereldwijd. Heeft Zij daarover gesproken? Vr. Slavko: De Heilige Moeder heeft gesproken als de Koningin van de Vrede. Zij kon evengoed hebben gespreken als de Moeder van het Leven, want overal waar er vrede heerst is er ook leven. En overal waar het ware leven is, volgt de vrede. Oorlog is altijd de vernietiging van het leven en waar men ook het leven vernietigt, heerst er oorlog. En zo is de vrede de oplossing voor abortus op een indirecte wijze. Wij aanvaarden ons leven van God en dan beginnen we het voor Hem te leven en zo verkrijgen we vrede en eensgezindheid. Zo beginnen we dan het leven in anderen de waarderen. We kunnen de hele tijd over abortus praten, maar zolang we niet beginnen met van het leven te houden, in het bijzonder ons eigen leven met God, zullen we steeds bereid zijn om het leven te vernietigen.
Overweeg dit: De Koningin van de Vrede is eveneens de Koningin van het Leven. Hierin wordt het probleem van de vrede en abortus opgelost, want abortus is oorlog. Elke jaar worden vijftig tot zestig miljoen levens vernietigd. Dat is een totale oorlog.
Wanneer wij nu verder gaan met de gedachte dat de Heilige Moeder de Koningin van de Vrede is, dan wil Zij ons onderrichten in het leven. Daarom, als we ons leven in eenheid met God leven, leven wij kennelijk de bron van het leven dat het huwelijk is. Het leven is de ware basis voor het huwelijk. Elke echtscheiding is een teken dat wij het leven niet aanvaarden, net zoals abortus. Als we ons waarlijk bekeren en ons leven richten naar God, dan worden de problemen daarna ook opgelost. Vele families hebben verzoening gevonden onder elkaar, na een bezoek aan Medjugorje.
Vr. Slavko Barbaric Janice: Hoe noemen de zieners de Heilige Moeder? Vr. Slavko: Iemand vroeg aan Vicka welke naam zij verkoos voor de Heilige Moeder: vriendin, zus of Moeder. "Allemaal," was haar antwoord, "maar als ik zou moeten kiezen, zou ik Moeder verkiezen." Waarom? Omdat, wanneer u Haar ziet, u de indruk hebt dat Zij iedereen in de wereld wenst te omhelzen. Ook wenst Zij iedereen in de wereld te redden. En zo is Zij het voorbeeld bij uitstek voor alle Moeders. De Heilige Moeder is een voorbeeld voor de moeders en voor alle vrouwen. Op deze wijze, vanuit het oogpunt van een moeder, kunt u de oorlog verklaren. Elke geschil, elke agressie, komt uiteindelijk uit het geschil voort van een gebrek aan liefde. De toestand van de wereld betekent dan ook totaal een gebrek aan moederlijke liefde.
Wanneer moeders liefhebben binnen de familie, dat leggen zij meteen de basis voor de vrede, omdat ze het gebrek aan liefde wegnemen. De Heilige Moeder opent deze weg, die we mogelijk kunnen volgen, en voor dit hebben we echt een diepe bekering nodig. Als we denken over abortus, dan denken we aan de hand van de moeder die erbij betrokken is: in plaats van het liefhebben van het leven in haar, maalt zij er een oorlog van. Zelfs als alle leiders in de wereld in vrede zouden zijn, maakt de moeder nog oorlog. Als we dit laten varen en beginnen lief te hebben, dan beginnen we te wandelen op de weg van de Heilige Moeder.
Janice: Er wordt gezegd dat satan een eeuw is gegeven om een oorlog te ontketenen tegen de Kerk van Christus, en de Heilige Moeder heeft ons gezegd dat een van de manieren waarop wij de duivel zijn invloed zien door het aantal echtscheidingen is. Is het mogelijk dat satan hiervan de oorzaak is? Vr. Slavko: Over de vraag van een eeuw die tot satan behoort, spreken wij er niet op die wijze over, want satan is vanaf het begin onze vijand geweest. Hij is diegene die liegt en die doodt. Tijdens elke eeuw heeft de mens de mogelijkheid gehad om aan hem te weerstaan of om met hem samen te werken. Wanneer we kiezen voor hem, geven we hem meer macht. Als wij dit niet doen, dat zou hij zelfs tijdens deze eeuw geen macht hebben.
Janice: Beïnvloedt onze ongelovige maatschappij zijn mogelijkheid tot liegen en misleiden? Vr. Slavko: Wie is diegene die zo’n maatschappij mogelijk maakt? Wij! Wij zijn het. De technologie, de bommen, de cultuur ... Ik herhaal dat als wij zouden terugkeren naar de bron van het leven, wat ons leven met God is, dat we vele problemen zouden oplossen. Dit is de boodschap van onze Heilige Moeder als Zij zegt dat als we elkaar lief zouden hebben, we vele problemen zouden kunnen oplossen. Met liefde kunnen we elke omstandigheid, die onmogelijk lijkt, aan.
Janice: Wat als er een lid van de familie de boodschap heeft begrepen en zich bekeert, maar de anderen hieraan weerstaan en openlijk vijandig blijven? Vr. Slavko: Ik ken families die elke dag samen de Rozenkrans bidden. Dit is een eenvoudige getuigenis dat het mogelijk is om samen de Rozenkrans te bidden. Als de moeder en de vader na vele jaren beginnen bidden, en de kinderen niet hebben gebeden, dan ben ik er zeker van dat, zelfs wanneer ze hiermee te laat zijn begonnen, met gebed en geduld, zelfs dat kan worden opgelost. Dit zou een troost moeten zijn voor de ouders, zelfs voor de priesters, die de omstandigheden kennen waarbij er in de eigen familie niet wordt gebeden. Uiteindelijk zal God niet van u vragen waarom de anderen niet bidden. En zo moeten we doen wat we kunnen en hopen dat de anderen zullen volgen. God is geduldig en geeft ons de tijd. Onthoud dit, want als we ongeduldig worden met iemand, zullen wij hier niet in slagen.
Janice Connell Janice: Kunt u ons een voorbeeld geven? Vr. Slavko: Jawel, Jelena Vasilj, een jong meisje die "innerlijke gesprekken" ontving, heeft de stem van de Heilige Moeder, van onze Heer Jezus en zelfs van satan, ervaren. Ik vroeg haar: "Hoe weet u wie er spreekt?" Zij antwoordde: "Heel gemakkelijk. Als de Heilige Moeder spreekt is er een behaaglijkheid rond, geen tijdsdruk. Men voelt zich letterlijk vrij en als satan spreekt, word ik onmiddellijk gejaagd, gespannen, voel ik druk en dringendheid en heb ik ook het gevoel alsof er tijd te weinig is."
Uit haar ervaringen kunnen wij afleiden dat, wanneer onze liefde sterk wordt, we met onze eigen gebeden, diegenen kunnen ondersteunen die niet bidden. We moeten hen, noch iemand anders veroordelen. Wij zijn niet hier om te oordelen of om iemand schuldig te verklaren. Jezus zei dat het oordeel aan de Vader is. U moet liefhebben en een licht voor de wereld zijn. In geen enkele boodschap heeft de Heilige Moeder ooit gezegd: "Ga en verklaar de wereld schuldig." Breng enkel liefde, vreugde, geloof en licht.
Janice: Wat als men zich geroepen voelt om te vasten, maar de overige familieleden niet? Vr. Slavko: De Heer vraagt u niets over de anderen. Hij wenst enkel dat u vast. Gemeenschappelijk vasten moedigt anderen aan en maakt het gemakkelijker voor iedereen. De geest van zelfopoffering is aanstekelijk. Dikwijls volgt de hele familie als iemand van de familie de leiding op zich neemt.
Janice: Hoe zou u omschrijven wat er gebeurt met de zieners, wanneer de Heilige Moeder hen helpt? Vr. Slavko: De zieners zijn vrij. Zelfs als hebben ze direct onderricht vanuit de Hemel, blijven zij vrij, ook in hun geestelijke groei. Ik ben hier getuige van dit raadsel van de menselijke vrijheid. Dit is goed voor ons. Laat ons vanaf nul starten: deze zieners hebben een grote genade, maar wij hebben dezelfde.
Janice: Hoezo? Vr. Slavko: Omdat, als we aan de boodschappen van Medjugorje beantwoorden, we net als de zieners kunnen groeien. Ik ken hier jonge mensen uit de parochie die, denk ik, dieper zijn in het gebed dan de zieners. De Heilige Moeder waardeert het ritme van elk karakter, ieder individueel mens, en elk plekje van psychologische ontwikkeling.
Deze zieners kunnen worden vergeleken met een telefoondraad: de draad blijft dezelfde. Als de zieners niet bidden, blijven zij stil, zoals een draad zonder boodschap. Hierin heb ik het raadsel van de vrijheid ontmoet.
Zij moeten ook hun eigen beslissingen maken over het gebed en het vasten en het is ook niet altijd gemakkelijk voor hen, omdat ze vrij zijn. Maar ik denk dat deze vrijheid hen in feite heeft behoed van enig soort van fanatisme. Zij zijn niet zenuwachtig, noch bezorgd over de vraag of de mensen zich nu bekeren of naar de boodschappen luisteren. Zij zijn vrij en gaan gewoon door in hun eigen ritme en trekken zich niet zoveel aan van de rest van de wereld. Indien zij niet zouden vrij zijn, zouden zij ons niet bijbrengen of ons doen begrijpen wat onze persoonlijke vrijheid betekent. Dit is de graad van hun volwassenheid en groei. De Heilige Moeder leidt hen en Zij is erg geduldig met hen. Zij ervaren dit liefdevolle geduld elke avond. Ik weet dat ze daarom ook groeien in hun geduld en hun beschikbaarheid voor de mensen. Maar ik herhaal het: het is niet omdat ze de Heilige Moeder zien, maar omdat zij zijn beginnen doen wat Zij van hen verlangde. Misschien zult u het beter begrijpen als ik zeg dat we allen min of meer van hetzelfde voorrecht genieten.
Janice: Moeten we allen trachten naar de boodschappen te leven, zoals deze jonge mensen hier? Vr. Slavko: Ja. De boodschappen zijn er voor iedereen. Niemand mag de vrede verwerpen of eraan verzaken.
Janice: Wat met niet-katholieken, zij die niet geloven in de Heilige Moeder? Vr. Slavko: Geloven in de Heilige Moeder is niet de uitweg, want zij geloven niet in Haar. Maar als we waarlijk liefde en vrede uitdragen in de wereld, zullen de mensen in de zieners en in Maria geloven, want zij zijn getuigen. Als we waarlijk naar de boodschappen van de Heilige Moeder beginnen te leven, dan zullen anderen ons aanvaarden als hun leider.
Janice: Vertel ons wat over het gebed, Vader. Vr. Slavko: De Heilige Mis is het grootste gebed. Ik denk dat de kracht van het gebed en de waarde ervan niet afhangen van de plaats waar u zich bevindt. U kunt ook in de kerk verstrooid zijn, maar aan de andere kant kunt u zich concentreren in uw auto. Maar blijkbaar bidt de ene gemakkelijker in een kerk. De Heilige Moeder heeft ons gevraagd om ons geestelijk voor te bereiden op de Heilige Mis en bedank eveneens de Schepper na de Heilige Mis. Jelena zegt dat als een persoon niet de tijd heeft om zich voor te bereiden op de Mis, of om er een tijdje eerder aanwezig te zijn, men zich thuis reeds kan voorbereiden. Van zodra u de beslissing neemt om naar de Mis te gaan, moet u zichzelf afvragen: "Wie ga ik ginds ontmoeten?" En enkel door het stellen van deze vraag begint u zich reeds voor te bereiden tot het gebed en de Mis. Ik denk dat u hetzelfde kunt toepassen na de Mis. Als een persoon niet in de kerk kan blijven, kan hij steeds weggaan met de gedachte: "Met wie ben ik ginds geweest, en wat is er met mij gebeurd?" Dit is het begin van het voortdurende gebed waartoe de Heilige Moeder ons uitnodigt. Zij vraagt niet enkel naar de beweging van onze lippen. Wat we onophoudelijk gebed noemen, hangt niet af van de beweging van onze lippen. De Heilige Moeder nodigt ons uit tot voortdurend contact met de Heer, in alle omstandigheden.
Janice: De Heilige Moeder moedigt ons aan tot het vasten op brood en water. Kan deze geest van versterving ook op iets anders slaan of gaat het enkel over een ontzegging van het voedsel? Vr. Slavko: Eerst en vooral heeft het vasten een eigen positieve waarde. Denk niet onmiddellijk aan versterving of het ontzeggen van voedsel. Vasten is zoals het gebed, zoals de twee benen van het spirituele leven. Met vasten en gebed kunnen we wandelen op de weg naar de Heiligheid. Alle heiligen, de apostelen, de Heilige Moeder, hebben gevast en gebeden. Maar ook een arme persoon moet vasten, net zoals iemand die rijk is. In het vasten zie je de dingen anders, zo niet gaan ze u verstoren.
Als een arme mens denkt men niet aan het geven van geld aan andere mensen. Maar door te vasten wordt hij vrij van elke agressie in hem. Van een rijke persoon kan worden verwacht dat hij geld schenkt aan de arme. Op deze wijze kunnen we spreken van een soort verzoening tussen beiden. Maar geestelijk gezien, denk ik dat we niet bekwaam zijn om ons in alles te verzoenen. We zijn enkel bekwaam iets beter te vinden wanneer we het kunnen vinden. Als we de liefde tot anderen ontdekken, kunnen we heel gemakkelijk televisie of geld ontzeggen, omdat we hebben ontdekt dat de liefde een hogere waarde heeft. Neem een hond met zijn lievelingsbot: u zult dit niet uit zijn muil kunnen trekken. Maar als u hem een lekkere biefstuk toewerpt, zal hij onmiddellijk het bot laten vallen.
Wij moeten deze positieve weg ontdekken. Wij zijn Christenen en we moeten niet enkel de zonde bestrijden, want elke mens moet dit doen. Onze eerste verplichting is om in deze wereld te leven als Christenen, het goede tentoon te spreiden en het slechte uit ons weg te laten vloeien. Wanneer we deze hogere waarden hebben ontdekt, wordt de strijd tegen de zonde veel gemakkelijker.
Janice: Wat de geest van het vasten betreft, kunt u een beetje meer uitwijden over wat de Heilige Moeder wenst? Vr. Slavko: Vasten maakt ons vrij, zowel geestelijk als lichamelijk. Als we door het vasten een groter verlangen tot God kunnen bereiken, dan worden we meer bevrijd van de materiële dingen en daar begint de vrede. Oorlog beginnen omdat we gehecht zijn aan bepaalde materiële zaken waar wij ons willen aan houden, of als we iets willen dat een andere persoon heeft. Door het vasten begint er een soort van bevrijding van de materiële verlangens. Wanneer wij deze innerlijke vrijheid van materieel bezit beginnen te leven, dan hoeven we niet te spreken van de geest van opoffering.
Het is een kwestie van geestelijke groei. Als er ons iets stoort in onze geestelijke groei, dan kunt u dit opzij zetten, er van afzien. Bijvoorbeeld wordt er van de Heiligen gezegd dat ze dikwijls hun familie, hun voedsel, ontzegden, met andere woorden: ze leefden in een soort woestijn. Ik zeg neen: zij ontzegden zich in werkelijkheid niet zoveel. Ze volgden het pad naar God. Het werd een soort gewoonte, een soort vanzelfsprekendheid voor hen dat ze bepaalde dingen lieten, omdat ze een houvast hadden aan Hem. Eenmaal u God omhelst, laat u ook de andere dingen varen, omdat er geen ruimte meer voor is. En zo is de uitweg niet het opgeven van weelde of luxe, want u hebt iets beter gevonden, wanneer u God hebt gevonden. God laat geen ruimte in uw leven voor andere zaken.
Janice: Wanneer mensen welvarend zijn, zijn ze dan geestelijk veilig met hun bezittingen? Vr. Slavko: Uiteraard zijn er steeds welvarende mensen geweest en het is moeilijk voor hen wanneer zij God ontdekken. Maar ze worden minder afhankelijk van wat ze eens als weelde aanschouwden. Wanneer ze God vinden, voldoen de wereldse dingen hen niet langer meer en zullen ze minder kostbare tijd verkwisten aan aardse voldoening.
Janice: Wat is het onmiddellijke doel van gebedsgroepen? Vr. Slavko: Elke gebedsgroep moet groeien in een soort bedevaartsbewustzijn ... een wandeling naar God. Voor ons, Christenen, is de doelstelling niet de hoeveelheid gebeden of vas en, zoals de farizeeërs, maar het is de vrede in ons hart en de liefde voor de anderen. Dit betekent ware liefde voor God, niet enkel een ongelovig humanisme.
Janice: Hoe groeien wij in ons gebedsleven? Vr. Slavko: We weten dat we nood hebben aan zuivering, verzoening en vergevingsgezindheid. En de mensen die dit soort leven hebben ontdekt zullen te biechten gaan en als gevolg hiervan bijna uit zichzelf gaan bidden.
Janice: Wat de biecht betreft, hoe dikwijls moeten wij te biechten gaan? Vr. Slavko: Hier is de algemene regel: biecht elke maand. Opnieuw wordt dit niet opgelegd, maar is het een uitnodiging. Als we intens beginnen leven met God, dan voelen we dat, van zodra we iets verkeerd hebben gedaan, we onze handen moeten gaan wassen. Als onze handen zijn bevuild, moeten we ook geen maand wachten met het wassen van onze handen. Dit is een normale uitnodiging. Als een mens ziek is, gaat hij meer naar de dokter dan anders. Maar gezonde mensen moeten zich ook regelmatig laten onderzoeken.
Janice: Hoe bereiden wij ons voor op de biecht? Vr. Slavko: Wanneer wij ons voorbereiden op de biecht, vragen wij niet wat we verkeerd hebben gedaan. Vraag in plaats hiervan: houden wij werkelijk van God boven alles, in alle omstandigheden en houden we van onze naaste zoals van onszelf? Wat dat betreft zei de Heilige Jacobus: "Zelfs de rechtvaardigen falen zeven maal per dag" omdat we steeds meer kunnen liefhebben. We kunnen zuiver liefhebben.
We moeten steeds groeien in onze bekering. Als we bevredigd zijn met enkele "Onze Vaders" en een jaarlijkse biecht, als we handelen zoals iemand die zegt: hoe minder belastingen we betalen, hoe beter we leven, dan bent u het dynamisme verloren van het geloof, het geloof in God en het geloof in de medemens.
Janice: Hoe moeten we de boodschappen thuis naleven? Vr. Slavko: In nederigheid. U kunt anderen uitnodigen om mee te doen, maar niet in de zin van: "Dit is het! Kom en voeg u bij ons!" Wees eerder een licht voor de anderen door uw eigen bekering, en nodig vriendelijk de anderen rondom u uit om u te vergezellen op het pad van het zoeken naar God, als bedevaarders.
Janice: Is het waar dat de Heilige Moeder heeft gevraagd om drie uur per dag te bidden? Vr. Slavko: De Heilige Moeder heeft gevraagd om 24 uur per dag te bidden, onophoudelijk te bidden, het Bijbelse voorschrift, wat betekent: het leven in een staat van gebed. Jezus heeft ons ook hiertoe opgeroepen. Maar in haar onderricht van het gebed start Zij heel vriendelijk met ons. Als u naar iemands huis zou gaan en zeggen dat u drie uur per dag zou moeten bidden ginds, zou dit een vreselijke fout zijn. Doe zoals de Heilige Moeder vraagt en begin met zeven "Onze Vaders," "Weesgegroetjes" en "Glorie zij de Vaders". Niemand kan zeggen dat zoiets te veel is.
Als u dan doorgaat, zult u de tijd vinden voor de Rozenkrans, de Bijbel, de Mis. Herinner dat Zij enkel na drie maanden verschijningen vroeg voor het bidden van de volledige Rozenkrans. Enkel na vijf jaar en negen maanden, vroeg Onze Lieve Vrouw aan Marija’s gebedsgroep om drie uur per dag te bidden voor het Heilige Sacrament. Maar wees nooit bevreesd om te beginnen met de zeven "Onze Vaders." Begin langzaam, maar houd vol en groei.
Janice: Wat is de werkwijze voor de boodschappen? Vr. Slavko: Tot januari van dit jaar kregen we wekelijkse boodschappen op donderdag. Nu zijn de boodschappen voor de wereld enkel op de vijfentwintigste van de maand. Deze worden onmiddellijk verspreid. Ik wil benadrukken dat de Heilige Moeder Zelf deze boodschappen doorgeeft. Zij geeft niet dagelijks een boodschap: Zij komt bidden met de kinderen. Er zijn geen dagelijkse publicaties rond wat er met hen gebeurt. De echte boodschap is: Zij is met ons! Het feit dat de verschijningen plaatsvinden voor de Heilige Mis, is een boodschap op zichzelf, een voorbereiding.
Janice: Wat is het belangrijkste waar we ons moeten op focussen, bij deze verschijningen te Medjugorje? Vr. Slavko: Dit: Jezus heeft ons de Heilige Maagd geschonken, door Johannes aan de voet van het Kruis. En Hij schonk ons aan Haar. Zij heeft steeds "Ja" gezegd tegen Jezus, zelf aan de voet van het Kruis, waar Zij onze Moeder werd. En nu, in deze kritische tijden, heeft God Haar naar de wereld gezonden. Zij is hier elke dag bij ons in Medjugorje. Haar boodschap, haar oproep tot geloof, vrede, gebed, boete, verzoening, vasten en bekering is bedoeld om al Haar kinderen in de wereld terug naar Haar Zoon, Jezus te brengen.
Vertaling: Chris De Bodt
|
|