|
|
|
|
Download PDF
Zoektocht 13. Het "familiegraf" van Jezus? Jezus’ graf ontdekt?
Is de graftombe van Jezus Christus ontdekt in de Talpiot buitenwijk van Jeruzalem? In een documentaire van Discovery Channel TV, poogden regisseur James Cameron [film, The Titanic] en de Joodse regisseur Jacobovici te bewijzen dat de begrafenistombe en de beenderen van Jezus waren ontdekt nabij Jeruzalem. Opnieuw haalden beiden nog meerdere "bewijsstukken" naar boven dat Jezus een zoon had met Maria Magdalena.
Indien het graf van Jezus Christus werkelijk ontdekt zou zijn geweest, dat is de gehele Christelijke theorie gebaseerd op valse beweringen, met name dat Jezus lichamelijk uit de doden is herrezen, levend gezien werd door meer dan 500 volgelingen tegelijkertijd, 40 dagen met zijn volgelingen heeft onderwezen en daarna ten Hemel is opgestegen. Maar laat ons, vooraleer ons te laten beetnemen in een andere soort Da Vinci samenzwering, de feiten bekijken waarop Cameron zich baseert.
De beweringen
- In 1980 werden 10 kalken ossuariums ontdekt uit de eerste eeuw in een blootgelegde graftombe in de Talpiot buitenwijk van Jeruzalem.
- Hierop bevonden zich namen gelijkaardig aan de familie van Jezus en zijn volgelingen: Jesua [zoon van Jozef] ; Maria ; Mariamene e Mara ; Matheus : Jofa ; Judah [zoon van Jezus]
- Cameron probeert te bewijzen dat Mariamene e Mara, Maria Magdalena is en dat zij en Jezus een zoon hadden die Juda ze Juda hadden genoemd.
- Een DNA-analyse zegt echter dat de stoffen uit de kalken kisten niet verwant zijn met elkaar, waardoor deze "bewijskracht" reeds veel aan waarde verliest.
Nagaan van het bewijs
Wat is dan de gok dat dit het familiegraf zou zijn van Jezus? Volgens Jacobovici en Cameron, is de statistische onwaarschijnlijkheid dat deze namen aan een andere familie zouden toebehoren dat deze van Jezus Christus zeshonderd tegen één. Maar de geleerden dagen velen van deze vermoedens uit in hun ontleding van de feiten. Laat ons zien:
- Het is waar dat deze beenderen zijn gevonden in een oude graftombe. Maar duizenden gelijkaardige graftomben zijn in Jeruzalem ontdekt. En kisten werden dikwijls gebruikt voor de beenderen van meer dan één persoon. Dr. Craig Evans, PhD en auteur van Jezus en het ossuarium, zegt dat de graftombe in werkelijkheid de beenderen bevatten van ongeveer 35 verschillende personen. De helft ervan bevond zich in kisten. Noteer eveneens dat er een aanzienlijke beschadiging was van de graftombe.
- Zijn de beweringen van Cameron en Jacobovici over de namen juist? Volgens vele deskundigen niet. Sommige namen zijn in het Aramees geschreven, anderen in het Hebreeuws en nog een in het Grieks. Dit betekent dat zij niet in dezelfde periode zijn begraven. Het is zelfs niet duidelijk dat de naam "Jezus" zich op één van deze kisten bevindt. Dr. Evans’ persoonlijk onderzoek van het ossuarium was onbeslissend. Stephen Pfann, een Bijbelse geleerde aan de Universiteit van het Heilig Land te Jeruzalem, is eveneens onzeker dat de naam "Jezus" correct werd gelezen op één der kisten. Hij beweert dat de naam "Hanon" is en zegt dat het oude Semitische geschriften moeilijk zijn om te ontcijferen. Hierbij moet nog worden genoteerd dat de namen Jezus, Maria en Jozef uitzonderlijk algemeen waren in de eerste eeuw. Eén vierde van de vrouwen kreeg de naam Maria mee en Jozef was eveneens een veelgebruikte naam. Ongeveer één persoon op de tien droeg de naam "Jesua". Dr. Evans wijst aan dat er ongeveer honderd graftomben in Jeruzalem zijn ontdekt met de naam "Jesua" en tweehonderd met de naam "Jozef". De naam "Maria" kwam ongeveer overal voor. Elke naam, met uitzondering van "Mariamene" bleken gebruikelijk tijdens deze periode en het was pas in 1996 dat deze BCC documentaire suggereerde dat het, gelet op de combinatie van de namen, om deze familie zou gaan. Ook is de idee errond in waarde verminderd, omdat de Nieuw Testament geleerde, Richard Bauckham verklaart dat "deze namen met een Bijbelse weerklank, zo gewoon waren in die tijd, dat de mogelijkheid dat het om Jezus’ familie heel klein is."
- De statistische ondersteuning voor de theorie rond Jezus’ graftombe staat of valt over de naam Maria Magdalena. Betekende Mariamene e Mara, Maria Magdalena, zoals Cameron en Jacobovici proberen te bewijzen? Volgens de meeste deskundigen niet, omdat hun bewering op geen enkel bewijs is gesteund. Bauckham schrijft: "de allereerste aanwijzing dat Mariamene voor Magdalena werd gebruikt komt van een geleerde die geboren is in het jaar 185, die dan nog suggereert dat Magdalena zo niet zou genoemd zijn bij haar dood." Ook al is de ondersteuning van Cameron en Jacobovici ondersteund door de statisticus Andrey Feuerverger, is zijn berekening gebaseerd op vermoedens die worden tegengesproken door een meerderheid van geleerden. Feuerverger geeft zelfs toe dat deze vermoedens hem zijn "overhandigd" door Jacobovici en dat de enige grote factor in zijn "600 op één" veronderstelling de idenditeit Maria Magdelena is die hij zelf geeft aan Mariamene e Maria. Feuerverger verdedigt zijn rol in een interview met Scientific American: "Ik heb het aantal 600 in één toegelaten in de documentaire en ik ben ook bereid om deze veronderstelling te ondersteunen, maar alleen in het geval dat dit getal werd berekend op basis van de vermoedens van Jacobovici."
- En dan is er nog de statistische analyse van Dr. Randy Ingermanson, welke zegt dat de kans dat het om het graf van Jezus van Nazareth zou gaan, minder dan één op tienduizend is. En wat over de DNA-analyses? Bewijst dat dan niet dat het om Jezus gaat in deze graftombe? Laat ons het resultaat ervan eens nader bekijken. Omdat er helemaal geen beenderen waren te onderzoeken, werd er alleen een residu genomen uit de kist dat Jacobovici in verband brengt met "toebehorend tot zowel Jesua als Mariamene." Er was enkel een mitochrondiale DNA test [een klein ringvormig DNA dat zich niet in de celkern bevindt, maar in de mitochondrieën] om te zien of er een verband was. De resultaten van het onderzoek waren negatief, wat aantoont dat er geen matrilineair verband is. En zo veronderstelt Jacobovici dat ze gehuwd waren. Bauckham echter, was allerminst onder de indruk en schrijft: "als er geen matrilineair verband is tussen Jesua en Mariamena, waarom dan onmiddellijk hieruit concluderen dat ze man en vrouw waren, eerder dan dat er een verband was langs de vaderlijke kant?" Het zijn echter voornamelijk de namen die ontdekt zijn in dezelfde graftombe die de vermoedens hebben doen toenemen dat het om Jezus’ graf zou gaan. Maar vele geleerden geloven dat Cameron en Jacobovici in hun bewering zijn afgeweken van de bewijzen om er een zaak rond te bouwen die er eigenlijk geen is. Bovendien zijn er zoveel tegenstrijdigheden die eerst dienen te worden beantwoord vooraleer men tot een besluit kan komen dat eeuwen geschiedenis zo maar aan de kant zet.
Indien het werkelijk Jezus’ graf zou zijn
- Waarom hebben Cameron en Jacobovici geen geleerden opgesomd of toegelaten in hun documentaire die het oneens zijn met hun gevolgtrekkingen? Toen bijvoorbeeld, in 1996, een Britse televisiezender een korte documentaire uitzond over hetzelfde onderwerp, waren de archeologen het niet eens met hun beweringen. In werkelijkheid staan de meeste archeologen niet achter hun beweringen.
- Aangezien het de gewoonte was om de doden te begraven in hun woonplaats, waarom zouden Maria’s en Jozefs graf zich dan in Jeruzalem bevinden en niet in Nazareth? Middenoosten kenner en de Bijbelse antropoloog Joe Zias verklaart: "Dit gaat in geen geval over Jezus. Hij was gekend als Jezus van Nazareth en niet Jezus van Jeruzalem en de als de familie rijk genoeg zou geweest zijn om zich een familiegraf te kunnen veroorloven, wat hoogstwaarschijnlijk niet het geval was, dan zou dit familiegraf zich in Nazareth bevinden en niet in Jeruzalem." Zias verwerpt Camerons bewering als "oneerlijk."
- Waarom hebben Jezus vijanden, de Joodse leiders, het graf dan nooit gevonden of aan de bevolking laten tonen? Ze zijn jarenlang vergeefs in Jeruzalem op zoek gegaan naar zijn enig bewijs over zijn lichaam, omdat zij beweerden dat zijn volgelingen het hadden gestolen. Hun haat voor hem was zo groot, dat ze schreeuwden om zijn dood. Het vinden van Jezus graf zou voor hen een triomf hebben betekend.
- Waarom hebben de Romeinen de inscripties niet vrijgegeven als toebehorend aan Jezus? Romeinse soldaten hebben de hele stad doorzocht en ze wisten dat Jezus’ lichaam ontbrak in de graftombe die ze hadden bewaakt.
- Waarom hebben de Romeinse en Joodse geschiedkundigen uit die tijd nooit over het graf geschreven? Geen enkele onder hen heeft ooit over dit graf geschreven!
- Waarom hebben Cameron en Jacobovici Jacobus’ ossuarium, waarvan geweten is dat het om een vervalsing gaat, aangehaald als reden voor de authenticiteit van de graftombe? De nieuwscorrespondent van de BBC, Mark Philips, geeft hierover het volgende verslag: "De gevestigde archeologen hebben de beweringen afgedaan als bedrog. Dit is de tweede keer dat Discovery Channel betrokken is in een betwistbare bewering over een oude graftombe. De man die bij het vorige geval betrokken was wordt nu vervolgd wegens bedrog." Ben Witherington, een deskundige rond het vroege Christendom die de opzet rond Jacobus’ ossuarium' nauwgezet heeft opgevolgd, zegt dat er "forensische redenen van onjuistheid zijn" voor de Talpiot samenzwering.
- Waarom hebben Jacobovici en Cameron gewacht tot de periode juist vóór Pasen om het boek en de documentaire uit te geven? Amos Kloner, de eerste archeoloog die de plaats onderzocht, zegt: "dat ze hun theorie gewoon in elkaar gezet hebben voor de uitzending op televisie en de verkoop van hun documentaire: hun enige bedoeling was om er geld uit te slaan."
- Waarom zouden Jezus’ volgelingen de marteldood hebben verkozen indien ze wisten dat hun verhaal bedrog zou zijn. Nieuw Testamentgeleerde, Darrell Bock, stelt zich de volgende vraag: "welk nut hadden Jezus’ familie of zijn volgelingen erbij om een samenzwering hier rond in elkaar te zetten en hierna te verkondigen dat hij lichamelijk uit de doden was opgestaan?"
Antwoord van de deskundigen
Stephen Pfann, die een interview weggaf in de documentaire, zei daarna dat de veronderstellingen in de film weinig steek houden. "Ik denk niet dat Christenen dit gaan kopen," zei Pfann, "maar sceptici, in het algemeen zullen er alles aan doen om het verhaal, dat velen zo dierbaar is, te ondermijnen. Op een schaal van 1 op 10, schat ik in dat er misschien 1 tot anderhalve kans is dat er iets van het verhaal zou kloppen."
Osnat Goaz, die spreekt namens de Israëlische regering en die verantwoordelijk is voor alle archeologische vondsten, zei dat de regering akkoord ging om twee ossuariums naar New York te sturen, maar deze bevatten geen menselijke resten. "We kwamen overeen om ossuariums te sturen, maar dit betekent niet dat we het eens zijn met de makers van de documentaire," zei ze.
William Dever, een deskundige in de archeologie en de antropologie van het Middenoosten en die gedurende vijf decennia samenwerkte met Israëlische archeologen, zegt dat specialisten reeds jaren afwisten van de ossuariums. "Het feit dat het zolang niet naar boven is gekomen, zegt op zich al veel," zegt Dever, professor emeritus aan de Universiteit van Arizona. "Het zou een mooie documentaire geweest zijn, als de mensen niet zouden misleid worden."
In werkelijkheid zijn Cameron en Jacobovici niet de enigen die beweren dat ze de graftombe van Jezus hebben ontdekt en zijn er diverse anderen die hetzelfde beweren.
Besluit van de geleerden
Is de Jezus graftombe werkelijk ontdekt? Laat ons de hiervoor de beste deskundigen aan het woord.
Jodi Magness, een archeologe aan de Universiteit van North Carolina te Chapel Hill, is geprikkeld omdat de beweringen zijn bekend gemaakt op een nieuwsconferentie en niet zijn ondersteund door een oordeelkundige bespreking. Door onmiddellijk naar de media te gaan heeft men de indruk gewekt dat de filmmakers dit alles hebben opgezet, met steun van de deskundigen, terwijl de meerderheid van de archeologen die gespecialiseerd zijn in deze periode van de geschiedenis en het Middenoosten, dit verwerpen.
Magness merkte op dat in Jezus’ tijd, de rijkere families hun doden begroeven in graftombes die waren uitgekapt met de hand uit vaste rots, waarbij de beenderen in de nissen van de muren werden gelegd en later naar ossuariums werden overgeplaatst.
Zij zegt dat Jezus uit een arme familie kwam, die, zoals de meeste Joden uit die tijd, hun doden in normale graven begroeven. "Indien de familie van Jezus rijk genoeg was om zo’n uitgekapte graftombe te kopen, dan zou dit in Nazareth zijn geweest en niet in Jeruzalem."
Vertaling: Chris De Bodt
Bron: Y-Jesus: The facts presented by scholars
|
|
|
|
|