Medjugorje kerk

Medjugorje België en Nederland

Medjugorje Maria

nov

21



Get us out of here!! Hoofdstuk 10. Kerkelijke Leer en de Bijbel

  
 
Download PDF

Hoofdstuk 10. Kerkelijke Leer en de Bijbel

Nicky: Wie in de geschiedenis van de Kerk zou u beschouwen als degene die u het dichtst benadert over wat u vertelt over het Vagevuur?
Maria: Jezus.

In Mattheus zegt Hij: "Ik verzeker je: dan kom je niet vrij komt voor je ook de laatste cent betaald hebt." En het is uiteraard, zonde. Een beetje verder, over zonden tegen de Heilige Geest, zegt Hij "dat zo een zonde niet zal vergeven worden, noch in deze wereld, noch in de volgende die moet komen." Hier zegt Hij duidelijk dat er zonden bestaan die zullen worden vergeven in de volgende wereld. Omdat de hel definitief is en de Hemel zonder enige zonde of enig gevolg van zonde, wordt deze "volgende wereld," deze "tussenwereld," reeds voor een lange tijd het Vagevuur genoemd.

In veel recentere tijden zou ik Paus Pius X noemen, een heel grote Paus in de ogen van velen. Tijdens zijn tijd wilden ze reeds modernisering brengen in de Kerk, maar hij weigerde en kwam hier duidelijk voor op.

Dan is er ook de Heilige Augustinus, Thomas van Aquino, de Heilige Brigitta en vele anderen. Ik wil ook Pater Pio, Thérèse Neumann, Maria Anna Lindmayr, Anne Katharina Emmerich en Jean Vianney, de pastoor van Ars-sur-Formans, vernoemen, en ook Kardinaal Jouret, maar met een beetje opzoekingwerk zul je er vele kunnen vinden.

Nicky: Zijn er andere mensen die dezelfde ervaringen hadden als u?
Maria: Ja, er zijn vele bekenden, maar ook vele onbekenden. Pater Pio zag dikwijls de Arme Zielen en u kunt heel gemakkelijk vele boeken vinden over zijn leven. Maar er zijn ook nog de Heilige Catharina van Genua, Don Bosco, Christina van België en opnieuw de Heilige Brigitta.

Nicky: Dit zijn allemaal heiligen! U bevindt zich in het gezelschap van vele heiligen. Bent u een Heilige?
Maria: God neen, ver, ver ervan! De Arme Zielen hebben mezelf verteld dat velen dit beter gedaan zouden hebben dan ik. Het zijn niet de ervaringen zoals ik heb, of enige type van private onthulling dat van iemand een heilige maakt. In dat verband kende ik een vrouw die precies dezelfde bovennatuurlijke gave had dan ik, maar over de jaren heen begon de trots binnen te sluipen en nu is haar ziel verloren.

Ieder van ons heeft dezelfde kans om heilig te worden hier op aarde, diegenen onder ons inbegrepen die absoluut geen private onthullingen kennen. Omdat mij deze ervaring verleend is, is het voor mij veel moeilijker om heilig te worden, omdat mij zoveel meer is gegeven dan aan de anderen. Ik probeer het dikwijls, maar, zoals de anderen, val ik dikwijls.

Nicky: U hebt reeds verteld dat de zielen kunnen lezen. Is het dan een goed en liefdevol gebaar om voor hen de Bijbel open te houden, zodat ze deze kunnen lezen, zoals bijvoorbeeld het Evangelie van Mattheüs?
Maria: Ja, maar enkel bij een goed, liefdevol, aantrekkelijk, vertrouwend en diepgelovig gebaar zal het de Arme Zielen helpen, maar dat ze feitelijk winnen door de informatie te lezen, betwijfel ik ten zeerste, omdat ze reeds het Goddelijk Licht hebben kunnen waarnemen. Neen, het Evangelie is enkel voor de levenden.

Nicky: Hebben de Arme Zielen ooit iets gezegd over gehuwde mannen die priester wensen te worden? Kan dit?
Maria: Ja, de Arme Zielen hebben hierover verteld, maar enkel als de echtgenote bereidwillig is en hiermee bedoel ik: bereid is om in haar eigen vertrekken te leven. Maar het is niet toegelaten voor reeds gewijde priesters om te huwen en daarna priester te blijven.

Nicky: Jezus zei dat het moeilijk is voor de rijken om het Koninkrijk van God binnen te treden. Wat hebt u van de Arme Zielen hierover geleerd?
Maria: Dit hangt opnieuw af van de liefde voor de naaste. Als de rijken veel goede daden doen voor de armen, zullen ze uiteraard naar de Hemel gaan en zo vlug als iemand anders. Het is echter moeilijker om Gods wil te doen met het gewicht op de schouders van te veel wereldse rijkdom en ze moeten beschermd en geleid worden. Maar meer rijken zijn teveel bezorgd om hun aardse goederen dan zij die steeds voorzichtig moeten zijn en de hele tijd afhangen van giften en andere hulp. Men gaat deze rijken ook zeker en vast minder in de kerk aantreffen. Toen Jezus dit zei bedoelde hij Gods Koninkrijk hier op aarde, want Zijn koninkrijk bevindt zich ook hier. We kunnen onszelf tot Zijn koninkrijk rekenen wanneer we noch in leven zijn, net zoals we onszelf tot de hel kunnen rekenen hier op aarde. Daarom nodigt Hij ons uit om eerder te luisteren naar Hem dan naar Caesar of satan. Hij verlangt zo diep dat wij bij Hem zijn in de Hemel en dit is een van de vele duizenden uitnodigingen om ons te bevrijden van alle dingen die ons zo gemakkelijk naar beneden halen.

Nicky: Van de twee mannen die samen met Jezus werden gekruisigd, wat heeft de goede gedaan om in de Hemel te komen?
Maria: Hij berispte de andere die, zelfs aan het kruis, bleef spotten met Onze Redder. Hij zei dat zij twee hun straf verdienden. Hij aanvaardde deze straf zonder schuldgevoel, maar het was eenvoudig omdat hij "ja" zei aan Gods wil en Jezus’ onschuld erkende.

Nicky: Over het onderricht van de Kerk tijdens de laatste generaties, wat denkt u dat de grootste misstap was dat tot gevolg had dat zoveel mensen de Kerk of hun geloof verlaten?
Maria: Het is niet het onderricht van de Kerk die in de fout is gegaan. De bevoegde mensen, zoals de ouders en de leerkrachten negeerden om de jonge mensen bij te brengen dat Jezus enkel het goede, het positieve, en de volledige liefde is. Zij legden te veel de nadruk op de bedreigingen en te weinig op de liefde. Ze onderwezen niets over de enorme schoonheid van het gebed en het vasten. Ze hebben Onze Lieve Vrouw aan de kant gezet en ook de aartsengel Michaël en wanneer zoiets gebeurt, worden onze twee grootste bemiddelaars genegeerd en opschudding is dan steeds het resultaat. In het kort zou ik dus zeggen dat dit het gevolg is van een gebrek aan liefde, gebed, vasten en boete, eerbied voor Onze Lieve Vrouw en de aartsengel Michaël en hierdoor werd het satan toegelaten om terrein te winnen op elk gebied.

Nicky: Bestaat er een verhaal uit de Bijbel waarvan u voelt dat het bevestigt wat er gebeurt wanneer we bidden voor de doden?
Maria: Er wordt veel hierover gevonden in de Bijbel, maar het duidelijkst en vermoedelijk ook het meest volledig is het verhaal over Lazarus die opnieuw tot leven wordt gewekt. Wanneer het over het bidden voor de overledenen gaat zijn er virtueel honderden verwijzingen die allemaal vertellen over de noodzaak en de goedheid om dit te doen. In de Tweede brief aan Timotheüs, bidt Sint Paulus voor de overledenen. En zelfs in het Oude Testament zond Judas Machabeus geld naar Jeruzalem om dingen op te offeren voor de zonden van de doden.

Nicky: Ik heb gehoord dat Christenen zeggen dat we enkel slijk zijn zonder Jezus. En sommigen zeggen dat hoe dichter de mensen tot Jezus komen, hoe meer zij Zijn marionetten worden. Hou zou u op deze opmerkingen antwoorden?
Maria: Zeggen Christenen deze dingen? Hmmm.

Het eerste klinkt eerder als een louter overenthousiaste opmerking die mogelijk verwijst naar het zich niet langer kunnen voorstellen hoe het mogelijk was om het leven te leiden zonder op Hem elke dag beroep te doen. Maar in waarheid is dit helemaal niet het geval. Mensen zijn altijd enkel maar slijk of God nu dicht bij hen is tijdens hun leven of niet. Gods liefde voor hen is onveranderlijk. Zijn liefde voor hen blijft altijd oneindig en die liefde alleen maakt elke mens op aarde oneindig vuil. Pater Pio zei dat God meer waarde hecht aan elke ziel dan aan het volledige universum.

En dat Christenen enkel marionetten worden van God is het verste van de waarheid verwijderd dan u maar kunt bedenken. Hoe dichter de mensen tot God komen, hoe vrijer ze worden en niet het tegenoverstelde. Een marionet houdt het verliezen van onze vrijheid in om goed te doen. Onze vrijheid om goede daden te doen is een van Gods grootste geschenken aan ons en kan voor het overgrote gedeelte enkel worden weggenomen door satan. Bezetenheid betekent in het bezit zijn van satan.

Deze Christenen waar u hier naar verwijst zouden heel veel tot God moeten bidden zodat ze zouden inzien dat Gods wil hen toont waar de Goddelijke Liefde over gaat.

Nicky: Hebben de Arme Zielen iets van ons gevraagd dat, bij gebrek aan een beter woord, eerder werelds is, maar ook van de Kerk komt die het zo onderricht?
Maria: Wel, ze vragen mij dikwijls om iedereen te vertellen om meer te geven aan de wereldse goede doelen. Ik heb deze giften steeds geweigerd omdat giften voor dit doel enkel naar de parochie zouden mogen gaan. Het is zo belangrijk om het Woord van Jezus te helpen verspreiden en dit tot het einde van de wereld. Dit helpt ook de mensen hier en wist vele van hun zonden en versnelt aldus hun reis naar de Hemel. Deze giften moeten steeds in stilte worden gegeven als de mensen alle genaden wenst te komen die God hen hiervoor bereid is te geven. Als een gift wordt geschonken terwijl het aan iedereen wordt verkondigd, zullen de genaden veel minder zijn.

Nicky: Ik heb gehoord dat Christenen zeggen dat ze anderen niet kunnen veranderen en dat ze enkel zichzelf kunnen veranderen. Maar, naar wat u mij vertelt, schijnt dit maar gedeeltelijk juist te zijn. Wat is uw mening hierover?
Maria: Het is zeker waar dat Gods eerste wens voor ons is dat we elke dag sterven om dichter en dichter tot Hem te komen. Zijn rechtvaardigheid kan hierin gemakkelijk onderscheiden worden. Elke persoon op aarde krijgt een gelijke kans om zichzelf te beteren, maar wat God ons heeft gegeven stopt hier niet. Hij gaf ons heel krachtige bemiddelaars zoals Maria, de Engelen, de Heiligen, de Arme Zielen en eveneens onze naasten. Als we hen aanroepen is het zeker waar dat we veranderingen kunnen teweegbrengen in de omstandigheden van anderen, die uiteindelijk tot resultaten kunnen leiden. Ook dit is onze verantwoordelijkheid. Het toont enkel onze liefde tegenover onze naaste, vooral wanneer Gods van ons verlangt dat we deze bemiddelaars aanroepen voor onze vijanden.

Nicky: Ik heb gehoord dat Christenen zeggen dat ze anderen niet kunnen veranderen en dat ze enkel zichzelf kunnen veranderen. Maar, naar wat u mij vertelt, schijnt dit maar gedeeltelijk juist te zijn. Wat is uw mening hierover?
Maria: Het is zeker waar dat Gods eerste wens voor ons is dat we elke dag sterven om dichter en dichter tot Hem te komen. Zijn rechtvaardigheid kan hierin gemakkelijk onderscheiden worden. Elke persoon op aarde krijgt een gelijke kans om zichzelf te beteren, maar wat God ons heeft gegeven stopt hier niet. Hij gaf ons heel krachtige bemiddelaars zoals Maria, de Engelen, de Heiligen, de Arme Zielen en eveneens onze naasten. Als we hen aanroepen is het zeker waar dat we veranderingen kunnen teweegbrengen in de omstandigheden van anderen, die uiteindelijk tot resultaten kunnen leiden. Ook dit is onze verantwoordelijkheid. Het toont enkel onze liefde tegenover onze naaste, vooral wanneer Gods van ons verlangt dat we deze bemiddelaars aanroepen voor onze vijanden.

Wij kunnen onze vijanden liefhebben op een andere manier, louter door onze eigen zonden te erkennen en door God en deze in Zijn Koninkrijk te vragen om tussen te komen voor hen. Heb een beetje geloof, volhard in het liefhebben, aanroep Zijn vrienden hier en in de Hemel en ik verzeker u dat velen van de liefdelozen op deze wereld hun gedrag zullen veranderen.

Nicky: Is het niet zo dat vele van de dingen waarover de Arme Zielen klagen, voortkomen uit Vaticaan II? Hoe voelt u zich dan bij Vaticaan II?
Maria: Ja, vele van de moderne aangelegenheden zijn voortgekomen uit het Concilie, maar deze veranderingen hadden niets te maken met de geest van het Concilie zelf. Aan de kern van Vaticaan II waren er zo veel goede dingen, en ondubbelzinning was de Heilige Geest daar sterk aan het werk. Zo was het bijvoorbeeld heel goed dat we God duidelijker begonnen te herkennen in de overige kerkgenootschappen, en deze oecumenische liefde was er een sterk onderwerp. Maar, zoals steeds het geval is met Heilige plaatsen, mensen of gebeurtenissen, lag satan buiten de muren op de loer en viel aan, bracht verdeeldheid en veroorzaakte ophef waar mogelijk aan de buitenkant, in een poging om datgene, wat de binnenkant is, te verzwakken. En om meer te verduidelijken dat satans agenten veel meer georganiseerd en doorzettend zijn dan de meeste Katholieken, is er mij vanuit minstens drie betrouwbare bronnen verteld dat de vrijmetselaars reeds vanaf 1925 bezig waren om de "Communie in de hand" er pogen door te drukken. Het duurde een tijdje, maar ze zijn zeker in hun opzet geslaagd.

Wat alle overige moderniseringen betreft, waarvan de mensen verkeerdelijk denken dat ze als een goddelijke vrucht voortkwamen uit het Concilie, kan ik u verzekeren dat dit niet het geval was en dat de vrijmetselaars binnen het Vaticaan ze reeds lang van tevoren had geregeld met als enige bedoeling om satans greep op de Kerk te versterken. Toen aan alle Bisschoppen in de wereld werd gevraagd om te stemmen over de Communie in de hand, stemde de grote meerderheid ertegen. Ook kan niemand in de documenten van Vaticaan II iets terugvinden over de Communie in de hand, en Paus Paulus VI zei na het Concilie dat de rook van satan diep was binnengedrongen in de Tempel van God, met de bedoeling de vruchten van het Concilie in de kiem te smoren. Hoe goed had hij het bij het rechte eind!

En als er bijvoorbeeld al iets heel goed was dat voortkwam uit het Concilie, dat daarna ook te modern werd, dan was het de Charismatische Vernieuwing. Het was heel goed tijdens de beginjaren, maar opnieuw, zonder Onze Lieve Vrouw is er gewoon geen vernieuwing. Vandaag is die beweging erg uiteen gevallen en kan ze enkel maar opnieuw worden verenigd indien alle leiders de Heilige Moeder in al hun activiteiten zouden betrekken. Vergeet voor geen minuut Onze Lieve Vrouw die in de Opperzaal aanwezig was toen de Heilige Geest nederdaalde. De modernisering van de Vernieuwing heeft satan toegelaten om het zo doeltreffend te fragmenteren.

En wanneer we alle Concilies in de geschiedenis bekijken, wordt het duidelijk dat er na elke Concilie er een tijd kwam van verwarring, en dit Concilie heeft het langst van al geduurd, is het niet? Al deze vroegere dingen zullen echter spoedig weer in ere worden hersteld.

Nicky: Het was zeker het langstdurende Concilie, maar om voor een ogenblik terug te komen op de Charismatische Vernieuwing, hebt u enige raad voor zij die betrokken zijn in deze Vernieuwing?
Maria: Ja, ze zouden minder moeten praten en meer moeten bidden en nederig zijn. Sensatie en geloof gaan niet tezamen.

Nicky: Hebben de zielen ooit geantwoord op een vraag die u of iemand anders hen ooit hebben gesteld, waarop er een antwoord kwam dat ver buiten de aanvaarde theologie bleek te liggen?
Maria: Wel, misschien, en hier kijk ik uit naar het antwoord van gereputeerde theologen, als ze er bekommerd voor zijn. Het gebeurde dat iemand mij de vraag stelde of geaborteerde of doodgeboren kinderen, wegens gebrek aan gebeden eerste naar het Voorgeborchte en het Vagevuur, of ogenblikkelijk naar de Hemel gaan? En dit is wat de ziel antwoordde: "Tussen de heel jonge kinderen zijn er ook sommige volwassenen." Hier moet ik toegeven dat ik niet weet wat de omstandigheden zijn die dit zouden toelaten.

Nicky: Betekent dit dat wij en de priesters bij gelegenheid een Mis zouden moeten opdragen en andere gebeden zouden moeten bidden voor de zielen in het Voorgeborchte?
Maria: Ja, het blijkt dat we moeten doen, en opnieuw neemt het erg weinig moeite van onzentwege om hen door Jezus naar de Hemel te laten opstijgen. Eén Mis zou al duidelijk volstaan om een groot aantal van hen tot de beste van alle plaatsen toe te laten.

Bron: Nicky Eltz

Vertaling
: Chris De Bodt