|
|
|
|
Download PDF Zoektocht 11. Jezus en Maria Magdalena: hadden ze een geheim huwelijk? Mevrouw Jezus
Zijn de geschiedkundigen gedurende 2000 jaar verkeerd geweest en was er een mevrouw Jezus Christus? In "The Jesus Family Tomb" [documentaire Discovery Channel] beweert de maker Simcha Jacobovici dat er "bewijs" bestaat dat Jezus en Maria Magdalena inderdaad gehuwd waren en een zoon hadden met de naam "Judah."
Jacobovici is niet de eerste met de hypothese dat er een mogelijke romance was tussen Jezus en Maria. De film "The Last Temptation of Christ" en boeken zoals "Holy Blood," "Holy Grail" en de "Da Vinci Code" maakten deze geheime verhouding tussen Jezus en Maria tot hun centrale thema.
De "Da Vinci Code" begint met een bladzijde aan feiten die de fictieroman moeten doen voorstellen als "waar" in al zijn verklaringen. Het boek heeft alle records verbeterd op de bestsellerslijst en werd gevolgd door een "blockbuster" film. De auteur Dan Browns handige verweving van feiten met fictie heeft vele lezers ervan overtuigd dat Jezus en Maria Magdalena inderdaad waren gehuwd en een kind hadden. Maar is deze romantische verklaring enkel een list om boeken en filmen te kunnen verkopen, of wordt het ondersteund door geschiedkundig bewijs?
Geheimzinnige Maria
Vooraleer we het bewijs onderzoeken voor enige mogelijke verhouding tussen Jezus en Maria Magdalena, laten we eerst de persoon Maria uit "Jezus van Nazareth" uit het kleine dorpje uit Galilea, Magdala, eens nader bekijken.
Het Nieuwe Testament zijn de oudst geschreven optekeningen over Maria Magdalena. In de evangeliën wordt Maria omschreven als een vrouw die door Jezus is genezen van een bezetenheid door de duivel. De evangeliën [Matheus, Marcus, Lucas en Johannes] stellen Maria voor als een volgelinge van Jezus die luisterde naar zijn leer, voorzag in zijn financiële noden, getuige was van zijn kruisiging en drie dagen later de eerste getuige was om Hem levend te zien.
Sommige hebben gezegd dat Maria een prostitué was, maar noch de apostelen, noch de vroege kerk spreken over haar als maar dan iemand die volgelinge was Jezus. Het idee "prostitué" vindt zijn oorsprong in de zesde eeuw, toen Paus Gregorius I haar identificeerde als dezelfde vrouw waarover gesproken wordt in Lucas 7:37 en de vrouw die met haar haren de voeten van Jezus waste.
Alhoewel de visie van de paus vermoedelijk werd beïnvloed door het feit dat Jezus zeven duivels uit haar had weggedreven, is er geen enkele Bijbelgeleerde erin geslaagd een verband te maken tussen Maria Magdalena met de vrouw uit de regel van Lucas. Aanvullend maken de evangeliën uit het Nieuwe Testament geen enkele zinspeling van een enige romantiek tussen Jezus en Maria.
Waar halen de samenzweerders dus hun idee voor theorie? Waarom al deze beschouwingen. Hiervoor keren we terug naar documenten die 100 à 200 jaar geschreven zijn na de evangeliën door een niet christelijke cultus, die de "gnostici" werden genoemd. Deze geschriften maken geen deel uit van het Nieuwe Testament en werden door de vroege christenen verworpen als dwaalleer. Zij die schreven van een romantische verhouding tussen Jezus en Maria noemen een aantal regels op uit twee van de geschriften "het evangelie van Maria Magdalena" en het "Evangelie van Filippus." Bekijken wij even deze regels.
Het Evangelie van Maria Magdalena
De gedachte dat Maria Magdalena bijzonder was voor Jezus is voornamelijk afkomstig uit het evangelie van Maria Magdalena. Dit Gnostisch evangelie maakt geen deel uit van het Nieuwe Testament en is door een onbekende auteur geschreven in het laatste gedeelte van de tweede eeuw, of zo’n 150 jaar na de dood van Jezus Christus. Geen enkele ooggetuige, Maria Magdalena inbegrepen, zou nog in leven geweest zijn tegen de tijd dat het werd geschreven. Dit late tijdstip duidt erop dat dit evangelie van Maria Magdalena niet geschreven kon zijn door iemand die Jezus als ooggetuige heeft gekend, en niemand weet wie het geschreven heeft.
Een vers in het evangelie van Maria Magdalena verwijst naar Maria Magdalena als Jezus’ favoriete volgelinge, door te stellen dat hij "meer van Maria hield dan ons [waarbij de apostelen worden bedoeld]". In een andere vers wordt Petrus verondersteld aan Maria te hebben gezegd: "Zus, wij weten dat de Redder meer van u hield dan enige andere vrouw." Maar niets in het evangelie van Maria Magdalena spreekt over een eventuele romance of seksuele relatie tussen Maria Magdalena en Jezus.
Het Evangelie van Filippus
De "Da Vinci Code" baseert zijn bewering dat Jezus en Maria Magdalena waren gehuwd en een kind hadden voornamelijk op een afgezonderde vers uit het eveneens gnostische evangelie van Filippus dat zegt dat Jezus en Maria "gezellen" waren. Deze vers is de volgende:
"Drie vrouwen waren steeds bij de meester: Maria, zijn moeder, [...onleesbaar] zuster, en Maria Magdalena, die de gezellin wordt genoemd [koinonos]. Want Maria is de naam van zijn zuster, zijn moeder en zijn gezellin [koinonos]."
In de "Da Vinci Code" reikt de "fictieve expert", Sir Leigh Teabing, aan dat het woord voor gezellin [koinonos], echtgenote kan betekenen. Maar volgens de geleerden is dit een onwaarschijnlijke interpretatie. Om te beginnen is het algemene woord dat voor "echtgenote," in het Grieks van het Nieuwe Testament, wordt aangewend "gune" en niet "koinonos." Ben Witherington III, die schrijft in Biblical Archeaological Review, behandelt dit punt: "Er was een ander Grieks woord, gune, dat dit zou duidelijk gemaakt hebben. Het is waarschijnlijker dat koinonos hier zus wil zeggen, in de spirituele betekenis omdat het elders ook zo wordt aangewend in dit soort literatuur. In ieder geval zegt de tekst niet duidelijk of suggereert deze zelfs niet dat Jezus gehuwd was, laat staan met Maria Magdalena."
Er is ook een enkele vers in het evangelie van Filippus dat vermeldt dat Jezus Maria heeft gekust: "De gezellin van de [... onleesbaar] is Maria Magdalena. De [... onleesbaar] haar meer dan [... onleesbaar] de volgelingen, [... onleesbaar] kuste haar vaak op haar [... onleesbaar]. De andere [... onleesbaar] zei tot hem: waarom houdt u meer van haar dan van ons?"
Vrienden begroeten met een kus was een algemeen gebruik in de eerste eeuw en had geen seksuele bijbetekenis. Professor Karen King zegt in haar boek, "Het evangelie van Maria Magdalena," dat de kus in Filippus meer dan waarschijnlijk een ingetogen kus van vriendschap was.
Maar misschien meer belangrijk is het gegeven dat het evangelie van Filippus geschreven is door een onbekende auteur, zo’n 200 jaar na de ooggetuigenverslagen van het Nieuwe Testament.
Naast deze enkele in vraag te stellen verzen, is het is ook belangrijk om weten te er geen enkel ander geschiedkundig document bestaat dat ook maar insinueert dat Jezus en Maria een romantische relatie zouden hebben gehad. Daar beide gnostische evangeliën, zowel dit van Maria Magdalena, als dat van Filippus geschreven zijn tussen 100 à 220 jaar na Christus, door ongekende schrijvers, dienen hun verklaringen over Jezus en Maria te worden geëvalueerd in de context van geschiedenis uit die tijd en de veel vroegere documenten uit het Nieuwe Testament.
Verdict van de geleerden
Kon de vroegere Kerk het bewijs hebben vernietigd in het poging om het geschiedenis van Jezus te herschrijven? Uiteraard is het dat wat Jacobovici, Dan Brown en een reeks van andere op sensatie beluste schrijvers beweren. Maar zijn de geleerden het hier mee eens?
Een artikel uit Newsweek magazine somt de opinie op van een aantal toonaangevende geleerden en zegt ronduit dat de theorie dat Jezus en Maria Magdalena waren gehuwd geen enkele geschiedkundige basis heeft. Misschien dat de gnostici voelden dat de schrijvers van het Nieuwe Testament wat te verlegen waren op dat gebied en daarom besloten om het verhaal wat romantischer te maken. Wat echter ook de reden moge zijn, deze geïsoleerde en duistere versies die zo’n 100 à 200 jaar na Christus zijn geschreven zijn van geen enkele waarde om er een samenzweringtheorie rond te bouwen. Voor de mensen is het zoiets als als een interessant verhaal, maar het is geschiedkundig onjuist.
Toch blijven sommigen niet overtuigd. Misschien hebben ze tot doel de geschiedenis wat sensationeler te maken. Frank Sesno, een televisie journalist een winnaar van een award, vroeg aan een panel van geschiedkundige geleerden wat mensen hebben met samenzweringstheorieën. Hierop antwoordde professor Stanley Kutler van de Universiteit van Wisconsin: "Wij houden allemaal van geheimzinnigheden, maar nog meer van samenzweringen."
Misschien dat al die opgeklopte verhalen rond Jezus en Maria meer met de antagonisten van het Christendom van doen heeft die de man die de Christenen vanaf het begin "God" hebben genoemd, proberen er onder uit te halen en van hem een gewone mens willen maken. Zo schreef de apostel Paulus over Jezus Christus: "Hij had de gestalte van God, maar heeft zich niet willen vastklampen aan zijn gelijkheid met God. Hij heeft zijn grootheid opgegeven door de gestalte van een slaaf te aanvaarden en aan mensen gelijk te worden. Hij leefde als een mens en hij vernederde zich door gehoorzaam te worden tot in de dood, de dood aan een kruis." [Filippenzen 2:6-8]
Johannes, een ooggetuige en één van Jezus leerlingen, schreef over hem: "In het begin was het Woord. Het Woord was bij God en het Woord was God. Het was in het begin bij God. Door het Woord is alles ontstaan en zonder het Woord is er niets ontstaan. In het Woord was leven, en dat leven was het licht voor de mensen. Het Woord is mens geworden en is onder ons komen wonen. Wij hebben zijn glorie gezien, vol van goedheid en waarheid, de glorie die hij ontving als enig kind van de Vader." [Johannes 1: 1-4, 14]
Vertaling: Chris De Bodt
Bron: Y-Jesus: The facts presented by scholars
|
|
|
|
|