Medjugorje kerk

Medjugorje België en Nederland

Medjugorje Maria

nov

21



Al uw antwoorden over Jezus. Zoektocht 10. Zijn de gnostische evangeliën de ware verhalen over Jezus?

  
 
Download PDF

Zoektocht 10. Zijn de gnostische evangeliën de ware verhalen over Jezus?

Zijn er geheime geschriften over Jezus?

In 1945 werd er in Boven Egypte, nabij de stad Nag Hammadi, een ontdekking van 52 kopijen gedaan van oude geschriften, de gnostische evangeliën, in 13 papyrussen, van leder omzien. Ze waren in het Koptisch geschreven en behoorden tot de bibliotheek van een klooster.

Een aantal gnostische geleerden gingen zelfs zo ver door te verklaren dat deze recente ontdekte geschriften de authentieke geschriften over Jezus waren, in plaats van het Nieuwe Testament. Maar komt hun geloof in deze documenten overeen met de geschiedkundige bewijzen? Laat ons dit een nader bekijken om te zien of we de waarheid van de verzinsels kunnen onderscheiden.

Geheime "kenners"

De gnostische Evangeliën worden toegewezen aan een groep die staat gekend als de Gnostici. Hun benaming komt van het Griekse woord "gnosis", wat "kennis" betekent. Deze mensen dachten dat ze een geheime, bijzondere kennis hadden, die verborgen was voor de gewone mensen.

Naarmate het Christendom zich verspreidde mengden de Gnostici bepaalde leerstellingen en elementen uit het Christendom in hun geloof, waardoor het gnosticisme een vervalste leer van het Christendom werd. Misschien deden ze dit om hun aantal leden op peil te houden door Jezus als aanplakbiljet te gebruiken voor hun zaak. Hoe dan ook diende Jezus te worden heruitgevonden om hun denkwijze te doen passen met het Christendom, waarbij hij zowel van zijn menselijkheid als van zijn absolute goddelijkheid werd beroofd.

In de "Geschiedenis van het Christendom", uitgegeven door Oxford, schreef John McManners over de gnostische mix van Christelijk en mythisch geloof.

Het gnosticisme was en is nog steeds een theosofie met vele ingrediënten. Occultisme en oosterse mystiek werden gefuseerd met astrologie en magie. Deze verzamelde teksten van Jezus werden binnen hun eigen interpretatie gepast [zoals in het evangelie van Thomas] en bood hun aanhangers een alternatief of concurrent voor het Christendom.

Vroege critici

Er ontstond reeds een milde stroming van gnostische filosofen tijdens de eerste eeuw, een paar tientallen jaren na de dood van Jezus. De apostelen veroordelen in hun onderricht en geschriften sterk deze denkwijze als tegengesteld aan de waarheid over Jezus, van wie zij de ooggetuigen waren.

Kijk bijvoorbeeld eens naar wat de apostel Johannes schreef tegen het einde van de eerste eeuw: "Wie is de grote leugenaar? Zij die zeggen dat Jezus niet de Christus is. Deze mensen zijn antichristen, want ze ontkennen de Vader en de Zoon."

Volgens het onderricht van de apostelen veroordeelden de vroege Kerkleiders unaniem de gnostici als een cultus. De Kerkvader Irenaeus, die zo’n 140 jaar voor het Concilie van Nicea schreef, bevestigde dat het gnosticisme door de Kerk werden veroordeeld als dwaalleer. Hij verwierp ook hun "evangeliën"." Verwijzend naar de vier Evangeliën uit het Nieuwe Testament, zei hij "het is onmogelijk dat de Evangeliën meer of minder in aantal kunnen zijn dan dat ze zijn."

De Christelijke theoloog Origen schreef dit in de vroege derde eeuw, meer dan honderd jaar voor Nicea: "Ik ken een zeker evangelie dat genoemd wordt, het evangelie volgens Thomas en het evangelie volgens Matthias, en vele anderen die we hebben gelezen. We moeten diegenen ontkennen die denken dat ze meer kennis bezitten door deze evangeliën te volgen en te verkondigen. Van alle geschriften zijn slechts de vier evangeliën uit het Nieuwe Testament als authentiek erkend."

Raadselachtige schrijvers

Als we het over de gnostische evangeliën hebben, draagt zowat elk boek de eigenschap van het Nieuwe Testament: het evangelie volgens Philippus, het evangelie volgens Petrus, het evangelie volgens Maria, enz .. Maar zijn ze wel echt geschreven door hun veronderstelde schrijvers? Bekijken wij dit nader.

De gnostische evangeliën dateren van zo’n 110 tot 300 jaar na Christus en geen enkele zichzelf respecterende geleerde gelooft dat één ervan zou zijn geschreven door diegenen wiens naam ze dragen. In de uitgebreide "Nag Hammadi Library" van James M. Robinson, leren we dat de gnostische evangeliën zijn geschreven door "een brede waaier van anonieme schrijvers die op geen enkele wijze met elkaar in verband stonden."

Norman Geisler, een geleerde die zich heeft gespecialiseerd in het Nieuwe Testament, schrijft: "De gnostische geschriften zijn niet geschreven door de apostelen, maar door mensen uit de tweede eeuw, die (later) beweerden de toestemming te hebben gekregen van de apostelen om hun eigen leerstellingen te onderwijzen. Vandaag zouden we dit fraude en vervalsing noemen."

Mythe tegenover de geschiedenis

De gnostische evangeliën zijn geen geschiedkundige verslagen over het leven van Jezus, maar zijn wijdverspreide esoterie gedachten, omhuld door mysterie, waarbij historische gegevens zoals namen, plaatsen en gebeurtenissen, bewust werden verwijderd. Dit tot grote tegenstelling van de Evangeliën uit het Nieuwe Testament, die ontelbare geschiedkundige gebeurtenissen over Jezus’ leven, zijn onderricht en woorden, bevatten.

En wie bent u geneigd om het meest te geloven? Iemand die zegt: "hé, ik heb hier sommige geheime feiten die op een raadselachtige manier aan mij werden onthuld," of iemand die zegt: "Ik heb al de bewijsstukken en de geschiedenis bestudeerd. Hier is het. Nu is het aan u om uit te maken of deze waar zijn of niet." Hou deze vraag in gedachte en overweeg de volgende verklaringen: de eerste uit het gnostische evangelie van Thomas [110-150 nà Christus] en het tweede uit het Evangelie van Lucas uit het Nieuwe Testament [55-70 nà Christus]:
  • Dit zijn de verborgen feiten waarover de levende Jezus sprak en die Judas Thomas, de tweeling noteerde.
  • Velen hebben zich er al toe gezet het verhaal te doen van wat zich bij ons heeft voltrokken, aan de hand van de overlevering van de oorspronkelijke ooggetuigen die dienaar van het woord zijn geworden. Nu heb ook ik besloten alles van voren af aan nauwkeurig na te gaan en voor u, geachte Teofilus, ordelijk op schrift te stellen, zodat u zich kunt overtuigen van de betrouwbaarheid van de berichten die u hebt ontvangen [Lucas 1: 1-4]
Vindt u de bovenstaande open benadering van Lucas aanlokkelijk? En denkt u ook dat het de oorspronkelijke gebeurtenissen meer geloofwaardig benaderde? Zo ja, dat is dan ook wat de vroege kerk hierover dacht.

En de meeste geleerden sluiten zich aan met de mening van de vroege kerk dat het Nieuwe Testament de ware geschiedenis van Jezus is. Nieuw Testament geleerde, Raymond Brown, heeft over de gnostische evangeliën gezegd: "we leren niet één na te gaan nieuw feit over de geschiedkundige leer van Jezus en slechts een paar nieuwe zinnen die mogelijk van hem afkomstig zouden zijn."

Al hebben de gnostische geschriften dus indruk gemaakt op bepaalde geleerden, hun late datering en hun onbekende schrijvers, kunnen niet worden vergeleken met het Nieuwe Testament. Zo’n tegenstelling tussen het Nieuwe Testament en de gnostische geschriften is vernietigend voor zij die houden van samenzwerende theorieën. Nieuw Testament geschiedkundige, F.F. Bruce schreef: "Er is niemand uit alle oude literatuur van de wereld die niet kan genieten van de weelde van de goede tekstuele bekrachtiging van het Nieuwe Testament."

Vertaling: Chris De Bodt

Bron: Y-Jesus: The facts presented by scholars