|
|
|
|
Download PDF
De historische datum van de Tenhemelopneming van Maria Vandaag vieren we "Maria-Tenhemelopneming" of "Onze-Lieve-Vrouw Hemelvaart," de Rooms-katholieke benaming voor de feestdag van de opneming van Maria in de Hemel "met lichaam en ziel." In de Orthodoxe Kerk wordt dit feest de "Ontslapenis van de Moeder Gods" genoemd.
Schilderij van Pieter P. Rubens Voor zowel Christenen als Orthodoxen is de lichamelijke opneming van de Heilige Moeder van Jezus Christus een historische gebeurtenis. In wereldse termen gesproken, zou men kunnen zeggen dat het inslapen en haar tenhemelopneming, historisch gezien, even belangrijk zijn als de moord op Abraham Lincoln of deze op John F. Kennedy. Hemels gezien is dit uiteraard één der grootste gebeurtenissen, waar ginds een enorme waarde aan gehecht wordt, omdat Maria, de Moeder Gods, de Moeder van alle kinderen op aarde, voor de eerste maal de Hemel betrad.
In de Hemel behoren het bijstaan van de Heer en Haar Zoon Jezus Christus, haar bidden voor hen en voor de mensen op aarde en haar troosten van de Heilige Zielen in het Vagevuur tot haar voornaamste taken. Heel dikwijls krijgt Zij van de Hemelse Vader een bijzondere opdracht: "het verschijnen aan de mensen op aarde," om het geloof hier op aarde levendig te houden of om de mensen erop te wijzen dat ze de verkeerde weg aan het opgaan zijn.
Op een dag lag Maria’s lichaam nog in een graf en de volgende dag was Zij plotseling verdwenen. Wanneer is dit geschied?
De heilige Juvenalis, Patriarch van Jeruzalem zei in de vijfde eeuw tegen de heilige Byzantijnse prinses Pulcheria: "Alhoewel er geen feiten bekend zijn over de omstandigheden van haar dood in de Heilige Schriften, weten we er van uit de geloofwaardige overlevering van de verhalen uit die tijd." Hij zond de grafwindselen van de Theotokos [1] naar Pulcheria, waarop de heilige Pulcheria deze grafwindselen in de Blachernae Kerk liet onderbrengen. Blachernae is een voorstad gelegen in het noordoosten van Constantinopel.
Blachernae Kerk met het Theotokos-icoon binnenin Er bestaan geen optekeningen over het precieze jaar waarin Onze Lieve Vrouw ten Hemel werd opgenomen. Veel zorgen hoeven we ons hierin niet te maken. Uiteindelijk zijn we ook niet zeker van de dag en het jaar waarin Christus is geboren, gedoopt, gedood en verrezen. Toch kunnen we het tijdstip dicht benaderen. Laat ons een paar hints over het leven en de dood van Maria nader bekijken.
We weten dat ze nog leefde na de dood van Jezus Christus, omdat zij aan de voet van Zijn kruis stond. Hier plaatste Jezus haar, in zijn laatste opdracht die hij doorgaf, onder de zorgen van de Apostel Johannes. Daarna wordt ze niet verder aangehaald, tenzij als de "vrouw" in Openbaringen 12 van de Apostel.
Waarom wordt er weinig over Maria geschreven in de Handelingen? Ik geloof dat het Nieuwe Testament spreekt over de mysteries van het geloof in verhulde woorden en dit omwille van de strenge vervolgen van de Christenen door zowel de Joden als de Romeinen. De aanleiding voor het schrijven van de brief aan de Galaten, was het verontrustende bericht dat sommige leraren in de gemeente de invoering van de besnijdenis en de onderwerping aan de Mozaïsche wet predikten.
Waarom wordt er nauwelijks over Maria gesproken in de Handelingen der Apostelen. De reden is dat men niet openlijk over haar durft te spreken, omdat dit haar in gevaar zou brengen. Ze worden echter ten zeerste geëerbiedigd.
Het martelaarschap van de Heilige Jacobus de Meerdere staat opgeschreven in Handelingen 12: 1-2 en de datum ervan wordt voorzichtig geplaatste in 43 of 44 na Christus. Dit martelaarschap van een Joodse vervolging van de Christenen brengt een de toenemende afscheiding tussen de beginnende Joodse gemeenschap van Christenen en de gevestigde Joden met zich mee. De unieke aard van de Kerk die afstand neemt van Joodse leer wordt uiteindelijk kerkelijk erkend door het Concilie van Jeruzalem in 46 of 50 na Christus [Handelingen 15]. Handelingen 12 tonen de Joden in een woeste poging om zij die het dichtst bij Jezus staan te elimineren. Zij vermoorden Jacobus en nemen Petrus gevangen, met de gedachte om ook hem te doden.
En hier gaan we naar wat geweten is. De Heilige apostel Johannes had gezien hoe zijn broer gemarteld werd en hoe de Heilige Petrus opgesloten werd. Iedereen weet dat Zijn meest intieme vrienden, bestonden uit Petrus, Jacobus en Johannes. Ze hadden Jacobus gedood en de Heilige Petrus gevangen genomen. Kennelijk stond Johannes als volgende op de lijst. Ook is het geweten dat de Joden zochten naar de Moeder van Jezus om haar te doden of schande aan te doen. Zo nam Johannes, ergens kort na het martelaarschap van zijn broer Jacobus [43 of 44 na Chr.], Maria mee naar haar nieuwe thuis in Efeze.
Maria's nieuwe huis te Efeze Dus moet het overlijden en de tenhemelopneming van Maria gebeurd zijn na deze datum, maar de traditie zegt dat haar dood en tenhemelopneming gebeurde in Jeruzalem. Een andere versie komt van de zalige Anna Catharina Emmerich. Zij zag haar dood, begrafenis en tenhemelopneming gebeuren te Efeze.
Er zijn er die stellen dat het overlijden van Maria gebeurde na de bekering van de Heilige Dionysius, de Aeropagiet, dat voorkomt in Handelingen 17:34. In dit geval gaan we terug na haar vijftiger jaren. Maar bijna iedereen plaatst de tenhemelopneming ergens nadat de overige apostelen zich over de wereld hadden verspreid om de blijde boodschap te gaan verkondigen, maar voor de dood van de andere apostelen [ongeveer 63 na J.C.]
Ik denk dat Maria is overleden rond deze tijd. Het past in de historische plaatsing van de apocriefen van het Nieuwe Testament die schrijven over de tenhemelopneming van Maria [ook al bevatten ze heel wat miraculeuze gebeurtenissen, zoals bilocaties en de omvorming van menselijke lichamen]. Hier is een opsomming waarom er gedacht wordt om de tenhemelopneming te plaatsen in het jaar 63:
- De apostelen [buiten Jacobus de meerdere] zijn nog allen in leven.
- Het grote mirakel van de Tenhemelopneming wordt niet vermeld in de Handelingen, iets wat we zouden mogen verwachten, indien het was geschiedt voor de samenstellend geheel van de Handelingen [jaar 63 na J.C.]
- Het Boek der Openbaringen lijkt een soort van miraculeuze tussenkomst van God te beschrijven, waarbij het lichaam bewaard werd. Ik geloof dat dit de zeven jaren van rampspoed uitlegt die naar de vernietiging van de Tempel van Jeruzalem verwijzen. Hierin past 63 na J.C. precies.
Zo durf ik te zeggen dat Maria werd opgenomen ten hemel rond het jaar 63, toen de bouw van de tempel van Herodes uiteindelijk af was. Het zal uiteindelijk nog zeven jaren duren vooraleer de tempel vernietigd wordt door de Romeinen, in 70 na Christus. Zo zijn er een aantal Christenen die om deze reden geloven dat er een "opname" zal zijn, alvorens de zeven jaren van de Grote Verdrukking zal geschieden. Maar over de "opname van de Gemeenschap," bestaan er te veel theorieën, om dit ernstig te kunnen beschrijven.
[1] Theotokos is een kwalifactie van Maria, de moeder van Jezus, waarin wordt uitgedrukt dat Maria niet enkel de Moeder van Jezus van Nazareth was, maar tevens de Moeder Gods. De term wordt vooral gebruikt in het Oosterse Christendom.
De kracht van de Rozenkrans
Wanneer u de Rozenkrans bij u draagt, dan heeft satan hoofdpijn Wanneer u de Rozenkrans vastneemt, verliest hij zijn evenwicht Wanneer u de Rozenkrans bidt, verliest hij het bewustzijn Laten we vaak onze Rozenkrans bidden zodat satan voortdurend het bewustzijn zou verliezen Misschien krijgt hij dan op een dag een hartaanval en kan hij niet meer werken In de Slag bij Lepanto, oktober 1573, werd Europa gered van de machtige invasie van de Turkse vloot, doordat alle Christenen de Rozenkrans baden. Bron: Taylor Marshall
Vertaling: Chris De Bodt
|
|
|
|
|