|
Download PDF
Zoektocht 9. Is Jezus betekenisvol vandaag? Wat zei Jezus over de dood?
Wat is er aan de andere kant na de dood? Heeft iemand hierop een antwoord? In de geschiedenis van de planeet aarde heeft enkel Jezus de macht getoond over de dood. Alle anderen zijn gestorven, grote religieuze leiders zoals Mozes, Boeddha en Mohammed inbegrepen.
Jezus schudde zijn generatie door elkaar door de beweren dat de dood geen macht had over hem. Hij vertelde zijn volgelingen dat hij de "verrijzenis en het leven" is. Jezus heeft dit ook aangetoond door Lazarus uit de doden op te wekken, vier dagen nadat deze reeds begraven was.
Maar nog meer dramatisch was Jezus’ eigen verrijzenis, en die zou plaatsvinden drie dagen na zijn dood. Niemand geloofde hem echt, zelfs niet zijn naaste volgelingen. Toen Jezus dood aan het kruis hing, sloegen velen van zijn discipelen op de vlucht, omdat ze dachten dat zij de volgende gingen zijn.
Maar drie dagen later, schreeuwden ze het uit dat Jezus de dood had overwonnen. Het is onmogelijk om de wijziging van hun gedrag en de plotse uitbarsting van het Christendom uit te leggen, zonder de verrijzenis van Jezus Christus.
Jezus vertelde ons dat, omdat hij de dood overwon, ook wij samen met Hem eeuwig konden leven. Hij zei dat wij geschapen zijn om in relatie met Hem te leven, en dat deze relatie eeuwig zou duren. Verder onderwees Jezus ons dat ons voornemen hier op aarde onafscheidbaar verbonden is met onze bestemming na onze dood.
Omdat Jezus de macht had over de dood, kan Hij allen de grootste vragen beantwoorden die we allen hebben over het leven:
- Wie ben ik?
- Waarom ben ik hier?
- Waar gaan we heen na de dood?
Velen gaan door het leven en stellen zich de vraag of het leven al dan niet een werkelijke betekenis heeft. Zelfs zij die grote faam en weelde hebben bereikt voelen dat er iets meer is aan het leven dan geld en faam, de grootste supersterren inbegrepen.
Madonna poogde de vraag "Waarom ben ik hier" te beantwoorden door een diva te worden, toegevend: "Er waren vele jaren dat ik dacht dat beroemdheid, rijkdom en publieke aanbidding me het geluk konden schenken. Maar op een dag word je wakker en wordt men er zich van bewust dat dit niet zo is ... ik voelde dat er nog iets meer was dat ik miste ... ik wou de betekenis kennen van het ware en duurzame geluk en hoe ik dit kon vinden."
Anderen hebben het opgegeven om er enige betekenis achter te zoeken. Kurt Cobain van de rockgroep uit Seattle, teleurgesteld door het leven, maakte er zelf een einde aan op de leeftijd van 27 jaar. Cartoonist Ralph Barton vond ook dat het leven zonder betekenis was en liet het volgende afscheidsbriefje na toen hij zelfmoord pleegde: "Ik heb weinig moeilijkheden gekend, vele vrienden, groot succes, ik ben van huis naar huis en van vrouw naar vrouw gegaan, heb vele landen bezocht in de wereld, maar ik ben uitgeblust om dingen te bedenken om de dagelijkse 24 uren te vullen.
Velen denken dat Jezus Christus van ons wenst dat we religieus worden. Zij denken dat Jezus op aarde kwam om ons alle plezier te ontnemen en ons onmogelijke regels gaf om na te leven. Zij geven toe dat hij een groot leider uit het verleden was, maar zeggen dat hij geen betekenis kan geven aan hun leven vandaag.
Josh McDowell was een student die dacht dat Jezus enkel een nieuwe religieuze leider was die onmogelijke regels om na te leven oplegde. Hij dacht dat Jezus volkomen ontoepasselijk was op zijn leven. Dan, op een dag, op een bijeenkomst van studenten, zat hij na een levendig jonge studente met een schitterende glimlach op het gelaat. Belangstellend vroeg hij haar waarom zij zo gelukkig was. Onmiddellijk was haar antwoord: "Jezus Christus!"
McDowells haar begon recht te komen: "Jezus Christus? In Gods naam, laad mij niet op met dergelijke rotzooi. Ik ben de godsdienst beu. Ik ben de kerk zat. Ik word moe van de Bijbel. Hou op met die onzin over religie."
Maar de levendige studente was niet van haar stuk te brengen en informeerde hem kalm: "Meneer, ik heb niet het woord godsdienst vermeld, maar ik zei Jezus Christus."
McDowell stond verbaasd. Hij had er nooit bij stilgestaan dat Jezus meer was dan alleen maar een religieuze figuur en zelf tegen elke godsdienstige schijnheiligheid was. En plots was er nu dat vreugdevolle christelijke meisje die sprak over Jezus als iemand die betekenis aan haar leven had gegeven.
Pascal, de grote Franse filosoof, geloofde dat de innerlijke leegte die we allen ondervinden enkel kan worden opgevuld door God. Hij zegt: "Er is een leegte in het hart van iedereen die enkel kan worden opgevuld door Jezus Christus." Indien Pascal juist is, dan kunnen we niet enkel verwachten dat Jezus de vraag over onze identiteit en de betekenis van ons leven kan beantwoorden, maar ook dat hij ons hoopt geeft voor na het leven.
Kan er een betekenis zijn zonder God? Niet volgens atheïst Bertrand Russell die schreef: "Enkel indien u een god aanneemt is het leven betekenisvol." Russell schikte zich in het gegeven van voor eeuwig verrot te zijn in het graf. In zijn boek: Waarom ik geen Christen ben verwerpt Russell alles wat Jezus heeft gezegd over de betekenis van het leven, de belofte van het eeuwige leven inbegrepen.
Maar als Jezus werkelijk het leven overwon, zoals ooggetuigen beweren, dan is Hij enkel in staat om ons te vertellen waar het leven om gaat en te beantwoorden "waar gaan we heen?" Om te begrijpen hoe Jezus’ woorden, dood en leven onze persoonlijkheid kan maken en van de hoop voorzien voor de toekomst, moeten we begrijpen wat hij heeft gezegd over God, over ons en over zichzelf.
Wat heeft Jezus gezegd over God?
God is verwantschap
Velen denken over God meer als een macht dan een persoon die we kennen en met wie we vreugde kunnen beleven. De God waar Jezus van sprak is niet zoals de onpersoonlijk kracht uit Star Wars, wiens goedheid afhangt van zijn voltage. Ook is hij geen onsympathieke boeman in de lucht, die er van houdt ons het leven lastig te maken.
Jezus vertelde ons dat God liefde is. Jezus gaf zelf het voorbeeld hiervan overal waar hij ging, terwijl hij de zieken genas en zijn handen uitstak naar de armen en de lijdenden.
Gods liefde is totaal verschillend van onze liefde en is niet gebaseerd op aantrekkelijkheid en voorkomen. Ze is volledig opofferend en onbaatzuchtig. Jezus vergeleek Gods liefde met de liefde van een perfecte vader. Een goede vader wil steeds het beste voor zijn kinderen, maakt opofferingen voor hen en zorgt voor hen. Maar voor hun eigen goed, zal hij ook straffen stellen.
Jezus illustreert Gods hart van liefde met een verhaal over een rebellerende zoon die zijn vaders advies over het leven en de belangrijke dingen verwierp. Arrogant en zelfingenomen ging de zoon weg, op stap om zelf de wereld te verkennen. Eerder dan te wachten op zijn vaders erfdeel, begon hij het nu reeds op te eisen.
In Jezus’ verhaal ging de vader in op het verzoek van de zoon. Maar de dingen draaiden slecht uit voor de zoon. Na zijn geld te hebben verbrast aan genotzucht, moest de opstandige zoon gaan werken op een varkensboerderij. Spoedig leed hij zo een honger dat zelfs het voedsel voor de zwijnen er beter uitzeg. Wanhopig en onzeker dat zijn vader hem terug zou aanvaarden, nam hij zijn laatste bezittingen op om naar huis te gaan.
Jezus vertelde ons dat zijn vader hem niet allen thuis verwelkomde, maar hem stond op te wachten en hem tegemoet rende. Zijn vaders liefde was zelfs zo groot dat hij een groot feest opzette om de terugkeer van zijn zoon te vieren.
Het is vooral belangrijk om weten dat, hoezeer de liefde van zijn vader ook was, hij niet op jacht ging achter hem. Hij liet de zoon waarvan hij hiel de pijn voelen van de gevolgen van zijn opstandige keuze. Op een gelijkaardige manier vertelt de Schrift ons dat Gods liefde nooit een compromis zal treffen wat het beste is voor ons. Het zal ons toelaten om de gevolgen van onze verkeerde beslissingen te moeten ondergaan.
Jezus heeft altijd onderwezen dat er met Gods wezen geen compromissen bestaan. Het wezen is wie we diep in ons zijn. Het is onze kern van waaruit alle gedachten en daden voortkomen. Hoe moet God dan diep in zichzelf zijn?
God is Heilig
In de Heilige Schrift wordt [bijna 600 maal] over God gesproken als "Heilig." Heilig betekent dat Gods karakter moraal zuiver is en op alle wijzen volmaakt. Dit betekent dat hij nooit gedachten heeft die onzuiver of onverenigbaar zijn met zijn morele voortreffelijkheid.
Verder betekent Gods Heiligheid eveneens dat hij niet in de aanwezigheid van het kwade kan zijn, daar het kwade het tegengestelde is aan Zijn aard. Hij verwerpt en haat het kwade. Voor hem is het vervuiling.
Maar als God Heilig is en het kwade verafschuwt, waarom heeft Hij ons ook niet gemaakt zoals Hem. Waarom bestaan er kindermoordenaars, verkrachters en verdorvenen? En waarom strijden wij zo dikwijls met onze eigen morele keuzen? Dat brengt ons tot de volgende vraag: Wat zei Jezus over ons?
Wat zei Jezus over ons?
Gemaakt voor een verhouding met God
Als u het Nieuwe Testament zou doornemen, zou u ontdekken dat Jezus voortdurend sprak over onze onmetelijke waarde voor God, door ons te vertellen dat God ons heeft geschapen om Zijn kinderen te zijn.
De Ierse U2 rocklegende Bono merkte in een interview op: "Het is een extatisch concept dat de God die het universum schiep zou uitkijken naar gezelschap, een waarachtige verhouding met de mensen ..." Met andere woorden, vóór het universum werd geschapen, had God reeds als plan om ons op te nemen in Zijn familie. Niet alleen dat, hij heeft een ongelofelijke nalatenschap gepland die we maar hoeven te plukken. Zoals het hart van de vader in Jezus’ verhaal is God overdadig in zijn nalatenschap door een onvoorstelbare zegen en koninklijk voorrecht. In zijn ogen zijn wij bijzonder.
Vrijheid om te kiezen
In de film Stepford Wives hebben zwakke, leugenachtige, begerige en moorddadige mannen, onderdanige en gehoorzame robotten ontworpen om hun vrijgevochten vrouwen te vervangen die ze als een bedreiging aanschouwden. Alhoewel de mannen worden verondersteld om hun vrouwen lief te hebben, hebben ze hen vervangen door speelgoed om zo hun gehoorzaamheid af te dwingen.
God kon ons zo gemaakt hebben, als robotten, om Hem lief te hebben en te gehoorzamen en verering in ons te programmeren zoals een schermbeveiliger. Maar dan zou onze afgedwongen liefde betekenisloos zijn. God wou dat wij vrij waren om Hem lief te hebben. In een goede relatie willen we dat iemand van ons houdt omwille van wat we zijn, niet omwille van iets afdwingbaars. Wij verkiezen een zielsvriend(in) boven een per post afgeleverde bruid. Søren Kierkegaard vatte deze lastige situatie samen in dit verhaal:
"Stel u een koning voor die een onderdanige maagd liefhad. Zijn koningschap was als geen ander. Elke staatsman beefde voor zijn macht ... en toch smolt deze koning zijn hart voor deze onderdanige maagd. Hoe kan hij zijn liefde voor haar verklaren? Op een onwaarschijnlijke manier bond zijn koningschap hem figuurlijk aan de handen en voeten vast. Indien hij haar naar zijn paleis zou brengen en haar kronen met juwelen, zou ze zeker niet weerstaan, niemand zou durven te weerstaan. Maar zou zij hem liefhebben? Ze zou het uiteraard wel zo zeggen, maar zou ze het ook zo menen?"
U ziet het probleem. Minder dichterlijk gezegd: hoe maak je het uit met een alles betekenende vriend(in). U krijgt dan antwoorden als "het ging niet tussen ons, maar ik veronderstel dat je dit reeds wist." Maar om echte liefde mogelijk te maken, heeft God de mens geschapen met een enige kwaliteit: vrije wil.
Opstand tegen Gods morele wetten
C.S. Lewis redeneerde dat zelfs, al zijn we innerlijk geprogrammeerd met de wil om God te kennen, we hier opstandig tegen worden vanaf het ogenblik van onze geboorte. Lewis begon ook zijn eigen beweegredenen te onderzoeken, die hem tot de ontdekking brachten dat hij instinctief het goede van het kwade wist te onderscheiden.
Lewis vroeg zich af waar dit gevoel voor goed en kwaad vandaan kwam. We ervaren allemaal dit gevoel van goed en kwaad als we over Hitlers moord op zes miljoen Joden lezen, of over een held die zijn leven opoffert voor iemand anders. We weten instinctief dat het slecht is om te liegen en te bedriegen. Dit herkennen dat we geprogrammeerd zijn met een innerlijke moraal deed de voormalige atheïst besluiten dat er een morele "wetgever" moet zijn.
En inderdaad, zowel volgens Jezus als de Geschriften, heeft God ons een morele wet meegegeven om te gehoorzamen. Niet alleen hebben we Hem de rug toegekeerd, wij hebben ook deze morele wetten doorbroken die God heeft ingesteld. De meesten onder ons kennen enkele van de Tien Geboden.
"Lieg niet, steel niet, moord niet, doe geen overspel ..." Jezus vatte ze samen door de zeggen dat we God en onze naaste boven alles en met geheel ons hart moeten liefhebben als onszelf. De zonde is daarom niet alleen het verkeerde dat we doen door deze wet te doorbreken, maar ook ons falen om te doen wat rechtvaardig is.
God schiep het universum met wetten die overal gelden. Ze zijn onschendbaar en onveranderbaar. Toen Einstein E=MC2 formuleerde ontsluierde hij het raadsel van de nucleaire energie. Plaats de juiste bestanddelen bijeen onder de veeleisende voorwaarden en een enorme kracht komt vrij. De Schrift vertelt ons dat Gods morele wet daarom niet minder van waarde is daar het voortkomt uit Zijn eigen kenmerk.
Van bij de allereerste mens zijn wij ongehoorzaam aan Gods wetten, zelfs als zijn ze er voor ons goed. En we hebben gefaald in het rechtvaardige. We hebben deze omstandigheid geërfd van onze voorouders. De bijbel noemt het ongehoorzaamheid, zonde, of "het doel missen," zoals een boogschutter zijn voorgenomen doel mist. Zo hebben onze zonden Gods voorgenomen verhouding met ons gebroken of om het met het voorbeeld van de boogschutter te zeggen: we hebben het doel gemist wanneer het op het doel aankomt waarvoor we geschapen zijn.
Zonde veroorzaakt de strakheid van elke verhouding: het menselijke ras is verhard tegenover zijn omgeving [vervreemding], anderen [oorlog en moord], zichzelf [schuld en schaamte] en God [spirituele dood]. Zoals de schakels in een ketting, worden alle schakels gebroken eens er één schakel loskomt. Zonde brengt afscheiding teweeg in ons leven en volgens de Bijbel heeft dit dodelijke gevolgen.
Onze zonden hebben ons gescheiden van Gods liefde
Onze opstandigheid [zonde] heeft een muur opgezet tussen God en ons [Jesaja 59:2]. In de Schrift betekent "afscheiding" een spirituele dood. En een spirituele dood betekent volledig afgescheiden van het licht en leven van God.
"Maar wacht eens even," kunt u zeggen, "Wist God hiervan niet voor Hij ons heeft geschapen?"
Waarom heeft hij niet ingezien dat Zijn plan gedoemd was om te mislukken? Uiteraard zou een alwetende God zich hiervan bewust zijn. In feite is het door ons falen dat Zijn plan zo extatisch is. Dit brengt ons tot de reden waarom God onder menselijke gedaante op aarde kwam. En nog meer ongelofelijk: de opmerkelijke reden voor Zijn dood.
Wat zei Jezus over zichzelf?
Gods volmaakte oplossing
Tijdens Zijn drie jaren van openbaar leven, gaf Jezus ons onderricht over onze levenswijze, verrichtte Jezus vele mirakels en deed Hij zelfs mensen uit de dood opstaan. Maar Jezus heeft steeds beweerd dat Zijn eerste opdracht was om ons te redden van onze zonden.
Jezus verkondigde dat Hij de beloofde Messias was die onze zonden op Hem zou nemen. De profeet Jesaja had reeds 700 jaar eerder over de Messias geschreven, waarbij hij ons bepaalde kenmerken gaf over zijn identiteit. Maar het kenmerk dat het moeilijkst te begrijpen valt is dat de Messias zowel mens als God zou zijn!
"Want een kind wordt geboren, een zoon wordt ons gegeven. De heerschappij rust op zijn schouders. Men noemt hem wonder van het beleid, de goddelijke held, vader voor eeuwig, vredevorst [Jesaja 9:5]."
De auteur Ray Stedman schrijft over Gods beloofde Messias: "Vanaf het begin van het Oude Testament is er een gevoel van hoop en verwachting, zoals het geluid van naderende voetstappen: iemand is op komst! ... Die hoop neemt toe door profetische woorden als profeet na profeet begint te een nieuwe aantrekkelijke hint geeft: iemand is op komst!"
De oude profeten hadden voorspeld dat de Messias Gods volmaakte opoffering voor de zonde zou worden, die zijn gerechtigheid voldoening zou schenken. Deze volmaakte man zou voor ons moeten sterven [Jesaja 53:6-7].
Volgens de schrijvers van het Nieuwe Testament was de enige reden waarom Jezus voor ons diende te sterven, omdat hij, als God, een moreel volmaakt leven leidde en geen voorwerp uitmaakte van veroordeling voor zonde.
Het is moeilijk te begrijpen hoe Jezus dood voor onze zonden kon betalen. Misschien een kan een gerechtelijke analogische uitdrukking klaarheid brengen hoe Jezus het netelig vraagstuk oplost van Gods volmaakte liefde en rechtvaardigheid.
Stel u voor dat u eens rechtszaal binnengaat, beschuldigd van moord. Wanneer u de rechterstoel nadert, ziet u plots dat de rechter uw vader is. Wetende dat hij van u houdt, begint u onmiddellijk te pleiten: "Vader, laat me a.u.b. gaan!"
Hierop geeft hij als antwoord: "Ik hou van u, mijn zoon, maar ik ben een rechter. Ik kan u eenvoudigweg niet laten gaan."
Hij is verscheurd, maar uiteindelijk slaat hij de voorzittershamer neer en verklaart hij u schuldig. Voor rechtvaardigheid bestaat er geen compromis, ten minste niet bij een rechter. Maar omdat hij van u houdt, staat hij op van de voorzittersstoel, neemt hij zijn kleed af, en biedt u aan om uw straf over te nemen. In feite neemt hij uw plaats in, in de elektrische stoel.
Dit is het beeld dat wordt geschilderd in het Nieuwe Testament. God daalde neer in de geschiedenis van de mensheid, in de persoon van Jezus Christus en stierf op de elektrische stoel [lees: kruis] in onze plaats, voor ons. Jezus is zo maar geen derderang persoon die onze zonden op Hem neemt, maar hij is God zelf. Onbehouwen gezegd had God twee keuzes: de zonde te veroordelen of de straf zelf over te nemen. Door Christus, koos Hij voor het laatste.
En alhoewel U2’s Bono geen theoloog is, zegt hij precies de reden voor Jezus dood:
"De waarheid achter de dood van Christus is dat Christus de zonden van de wereld op Hem nam, zodat onze zonden niet terug zouden komen tot ons en dat onze zondevolle aard niet de klaarblijkelijk dood zou oogsten. Dat is de waarheid. Dit zou ons nederig moeten houden. Het zijn niet onze eigen goede werken die ons door de poort van de Hemel leiden."
En Jezus maakte het duidelijk dat Hij de enige is die ons kan leiden tot God door te zeggen: "Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand komt tot de Vader, behalve door Mij." [Johannes 14:6]
Maar velen pleiten dat Jezus’ bewering dat Hij de enige weg tot is tot God, te bekrompen is en zeggen dat er vele wegen zijn die naar God leiden. Zij die geloven dat alle godsdiensten dezelfde zijn, ontkennen dat wij een zondeprobleem hebben. Zij weigeren om Christus’ woorden ernstig te nemen. Zij zeggen dat Gods liefde ons allen zal aanvaarden, ongeacht onze daden.
Misschien dat mensen als Hitler gerechtigheid verdienen, maar niet zij of anderen die fatsoenlijk leefden. Het is alsof God beoordeelt op de snijlijn en iedereen die een D of beter krijgt, wordt toegelaten. Maar dit houdt een dilemma in.
Zoals we hebben gezien is de zonde het absolute tegenovergestelde van Gods Heilige aard. We hebben dus diegene misnoegd die ons heeft geschapen en ons zodanig liefhad dat hij Zijn eigen Zoon voor ons opofferde. In zekere zin is onze opstand spuwen in zijn gelaat. Goede werken, noch godsdienst, noch meditatie, noch karma kunnen de schuld betalen die onze zonden hebben teweeggebracht.
Volgens de theoloog R.C. Sproul is Jezus de enige die deze schuld kan betalen. Hij schrijft: "Mozes kon beslechten over de wet, Mohammed kon zwaaien met een zwaard, Boeddha kon persoonlijke raad geven, Confucius kon wijsheid verlenen, maar niemand onder hen was bij machte om de zonden van de wereld af te lossen. Alleen Christus is een onbeperkte verering en dienst waardig.
Een onverdiend geschenk
De Bijbelse term om Gods vergiffenis door Jezus opofferende dood uit te drukken heet genade. Waar de Gods barmhartigheid ons redt van wat we verdienen, geeft Gods genade ons wat we niet verdienen. Laat ons eens bekijken wat Jezus Christus voor ons heeft gedaan wat we niet voor onszelf konden doen:
- God bemint ons en heeft ons geschapen voor een verwantschap met Hem
- Er wordt ons de vrijheid verleend om deze verwantschap te aanvaarden of te verwerpen
- Onze zonde en opstand tegen God en Zijn wetten hebben een muur geplaatst tussen ons en Hem
- Hoewel we een eeuwig oordeel verdienen, heeft God in onze plaats onze schuld betaald door Jezus dood, om op deze manier het eeuwige leven met Hem mogelijk te maken.
Bono geeft ons zijn standpunt over de genade: "Genade weerstaat de reden en de logica. De liefde onderbreekt, zoals u wenst, de gevolgen van onze daden, wat inderdaad heel goed nieuws betekent, omdat we heel wat stomme dingen hebben gedaan ... Het verontschuldigt onze misdaden niet, maar wij blijf aandringen op Zijn genade. We blijven aandringen dat Jezus onze zonden meenam op Zijn Kruis, omdat we weten wie we zijn en omdat we hopen dat we niet hoeven af te hangen van onze eigen godsdienstigheid."
We hebben nu een beeld van Gods plan, maar er is nog steeds een bestanddeel dat ontbreekt. Volgens Jezus en de schrijvers van het Nieuwe Testament moet ieder van ons gehoor geven aan de vrije gave die Jezus ons schenkt. Hij dwingt ons niet om deze aanvaarden.
U kiest voor de afloop
We maken voortdurend keuzes: onze kledij, onze loopbaan, onze huwelijkspartner ... het is hetzelfde als het op onze verhouding met God aankomt. Auteur Ravi Zacharias schrijft: "Jezus’ boodschap onthult dat elke persoon ... niet door de verdienste van de geboorte God leert kennen, maar door een bewuste keuze door Hem bepalend te laten zijn in ons persoonlijk leven."
Onze keuzes worden dikwijls beïnvloed door anderen. Maar soms krijgen wij een verkeerd advies. Op 11 september 2001 hebben 600 onschuldige mensen hun vertrouwen gesteld in een verkeerd advies en bijgevolg onschuldig de gevolgen ondergaan. Het verhaal gaat als volgt.
Een persoon die zich op de 92ste verdieping van de zuidelijke toren van het World Trade Center bevond had juist gehoord over een vliegtuig dat op de noordelijke toren was ingevlogen. Verrast door de ontploffing belt hij naar de politie voor de op te volgen instructies: "Wij moeten weten of we hier weg moeten, omdat we weten dat er een explosie is geweest," zei hij dringend aan de telefoon.
De stem aan de andere kant gaf hem het advies om het gebouw niet te evacueren: "Ik zou wachten op verdere instructies."
"Goed," zegt de beller, "we ontruimen niet," en hij hing de telefoon op.
Kort na 9 uur ’s morgens vliegt er een ander vliegtuig in op de tachtigste verdieping van de zuidelijke toren. Alle 600 personen die zich boven deze verdieping van de zuidelijke toren bevonden kwamen om. Het falen om de het gebouw te evacueren was een van de grootste tragedies van die dag.
Deze 600 mensen lieten het leven omdat zij zich verlaten hadden op de verkeerde informatie, zelfs al was deze gegeven door iemand die probeerde te helpen. Deze tragedie zou niet zijn gebeurd indien de 600 slachtoffers de juiste informatie hadden gekregen.
Onze bewuste keuze van Jezus is onmetelijk veel belangrijker dat dan, hoe spijtig het ook mag klinken, dan deze WTC-tragedie omdat hier de eeuwigheid op het spel staat. We kunnen kiezen uit drie verschillende gehoren:
- We kunnen Hem veronachtzamen
- We kunnen Hem verwerpen
- We kunnen Hem aanvaarden
De voornaamste reden waarom vele mensen door het leven gaan en God veronachtzamen is omdat ze te druk bezig zijn met hun eigen agenda te bepalen. Cuck Colson is zo’n voorbeeld. Op 39-jarige leeftijd, werkte hij in het kantoor naast dat van de president van de Verenigde Staten. Het was de "onbuigzame kerel" van Nixons Witte Huis, de "beramer" die harde beslissingen kon treffen. Maar in 1972 stortte zijn reputatie in elkaar omwille van het Watergate schandaal en hij had zijn eigen leven niet meer in handen. Later schreef hij: "Ik was steeds ingenomen met mijzelf. Ik wou dit en dat doen en uiteindelijk had ik mijn doel bereikt. Ik voelde dat ik geslaagd was in het leven, maar had geen enkel vertrouwen gelegd op God, Hem zelfs nooit eens bedankt voor alle gaven die Hij mij geschonken had. Ik had nooit gedacht aan iets dat onmetelijk groter was dan mijzelf, tenzij bij enkele vluchtige momenten. Ik had mijn leven niet op Hem verlaten."
Velen kunnen zich identificeren met Colson. Het is gemakkelijk om een gevangene te worden van het snelle tempo van het leven en weinig of geen tijd meer te hebben voor God. Maar het veronachtzamen van Gods genadig aanbod van vergeving heeft dezelfde afschrikwekkende gevolgen als een volledige verwerping. Onze zonden blijven onvergoed.
In misdadige gevallen buigen weinigen zich voor een volledige vergiffenis. In 1915 had George Burdick, verantwoordelijk voor de plaatselijke editie van de New York Tribune, geweigerd om bronnen te onthullen van een bepaald artikel en daarmee de wet verbroken. President Woodrow Wilson verleende Burdick volledige vergiffenis voor het vergrijp dat hij had begaan. Wat Burdick’s zaak historisch maakte is dat hij deze vergiffenis weigerde. Dat bracht de zaak voor het Hoogste Gerechtshof die partij koos voor Burdick, door te verklaren dat een presidentiële vergiffenis niet kon worden opgedwongen aan iemand.
Wanneer het er op aankomt om Christus’ volledige genade te verwerpen, geven mensen diverse redenen op. Velen zeggen dat er onvoldoende bewijs is, maar, zoals Bertrand Russel en een massa andere sceptici, zijn zij in werkelijkheid niet genoeg in de zaak geïnteresseerd om deze diepgaand te onderzoeken. Anderen nemen het gedrag van sommige schijnheilige Christenen om Christus’ genade te verwerpen als excuus. En nog anderen verwerpen Christus omwille van een slechte of tragische ervaring die ze hebben opgelopen tijdens hun leven.
Hoe dan ook, Zacharias, die discussies heeft gehad met geleerden van honderden campussen, gelooft dat de ware reden van het verwerpen van God door de meeste mensen van morele aard is. Hij schrijft: "Niemand verwerpt God omwille van zijn intellect, noch bij het het gebrek aan bewijs. Een mens verwerpt God omwille van de morele weerstand die weigert om zijn nood aan God te aanvaarden."
De wens naar morele vrijheid heeft C.S Lewis een groot aantal jaren weggehouden van God. Nadat zijn speurtocht naar de waarheid hem tot God bracht, legt Lewis uit hoe het aanvaarden van Christus meer met zich meebrengt dan enkel een intellectuele overeenkomst met de feiten. Hij schrijft: "Een afvallige persoon is niet enkel een onvolmaakt schepsel dat een rechtzetting nodig heeft: hij is een opstandeling die zijn wapens moet neerleggen., zich moet overgeven, en zich moet verontschuldigen, en zich moet verwezenlijken dat hij het verkeerd voor had en bereid is om het leven opnieuw te beginnen ... dit is wat Christenen berouw noemen."
Berouw is een woord dat een aangrijpende omwenteling in ons denken betekent. Dat is wat er is gebeurd met de voormalige 'onbuigzame' medewerker van president Nixon. Nadat Watergate uitkwam, begon Colson anders te denken over het leven. Door zijn eigen gebrek aan een 'levensdoel' in te zien en begon het boek te lezen van Lewis 'Zuiver Christendom', dat een vriend hem had geschonken. Getraind als advocaat, begon Colson de argumenten van Lewis neer te schrijven. Colson zegt: 'Ik wist dat de tijd gekomen was voor mij. Ging ik zonder terughoudendheid Jezus Christus als de Heer in mijn leven aanvaarden? Het was alsof er zich een brug voor mij bevond. Er was geen weg om er rond te wandelen: ik zou er doorgaan of niet doorgaan. Een ‘misschien’ of ‘ik heb meer tijd nodig’, was spotten met mezelf."
Na een innerlijke strijd, realiseerde de voormalige naaste medewerker van de Verenigde Staten van Amerika zich dat Jezus Christus zijn volle loyaliteit verdiende. Hij schrijft: "En zo, op een vroege vrijdagmorgen, terwijl ik alleen was, kon ik woorden begrijpen die ik eerder nooit had verstaan. Het was alsof alles natuurlijk uit mijn mond stroomde: Heer Jezis, ik geloof u. Ik aanvaard U. Kom in mijn leven. Ik vertrouw U mijn leven toe."
Colson ontdekte dat deze vragen: "Wie ben ik?", "Waarom ben ik hier?" en "Waar ga ik heen?" allemaal worden beantwoord in een persoonlijke verhouding tot God. De apostel Paulus schrijft: "In Hem [Jezus] heeft God, die alles naar zijn wil en besluit tot stand brengt, ons de bestemming toebedeeld."
Wanneer we tot een persoonlijke verhouding komen met Jezus Christus, vult Hij onze innerlijke leegte, geeft Hij ons vrede, en schenkt hij voldoening aan ons verlangen naar betekenis en hoop. We hebben niet langer tijdelijke stimulansen nodig om hieraan te voldoen. Wanneer Hij in ons binnentreedt, schenkt hij eveneens voldoening aan onze diepste verlangens en noden voor de waarheid, blijvende liefde en veiligheid.
En het onthutsende van alles is dat God Zelf als mens op de wereld kwam om onze volledige schulden af te lossen. Daarom vallen we niet langer onder de straf van zonde. Paulus maakt dit duidelijk aan de Romeinen als hij schrijft: 'Ook u was vroeger van God vervreemd en Hem vijandig gezind door uw slechte daden. Maar nu heeft God u met zich verzoend in Christus’ sterfelijk lichaam, door de dood, want Hij wil dat u als heilige mensen voor Hem zult verschijnen, smetteloos en onberispelijk." [Kol. 1:21-22]
Zo deed God waartoe wij niet bekwaam waren om voor onszelf te doen. Wij zijn van onze zonden bevrijd door Jezus opofferende dood. Het is zoals een massamoordenaar die voor de rechter wordt geleid en volledige vergiffenis wordt geschonken. Hij verdient geen genade, noch wij. Gods geschenk van eeuwig leven is absoluut vrij en het is te nemen of te laten. Maar zelfs al wordt de genade aan ons geschnoken, blijft het ook aan ons om deze te aanvaarden. De keuze is aan u.
Bent u op het punt in uw leven gekomen waar u Gods geschenk vrij wil aanvaarden?
Misschien is uw leven net als dat van Bono, Lewis and Colson ooit ook leeg geweest en hebt u nooit getracht om dit gevoel van innerlijke leegte op te vullen. God kan deze opvullen en u in één enkel ogenblik veranderen. Hij heeft u geschapen om een leven te hebben dat gevuld is met betekenis en doelen. Jezus zei: "Mijn doel is leven te schenken in al zijn volheid." [Johannes 10:10]
Of misschien gaan de dingen u goed in het leven, maar ondervindt u toch een gebrej aan rust en vrede. U wordt er zich van bewust dat u Gods wetten hebben doorbroken en gescheiden bent van Zijn liefde en vergevingsgezindheid. U vreest Gods oordeel. Jezus zei: "Ik verlaat u met een geschenk: vrede in het gemoed en het hart. En de vrede die Ik geef is niet zoals de wereldse vrede."
Of misschien gaan de dingen u goed in het leven, maar ondervindt u toch een gebrek aan rust en vrede. U wordt er zich van bewust dat u Gods wetten hebben doorbroken en gescheiden bent van Zijn liefde en vergevingsgezindheid. U vreest Gods oordeel. Jezus zei: "Ik verlaat u met een geschenk: vrede in het gemoed en het hart. En de vrede die Ik geef is niet zoals de wereldse vrede."
Zo, of u nu eenvoudigweg moe bent van een leven met zinloze activiteiten of bezorgd bent door een gebrek aan vrede met uw Schepper, het antwoord blijft Jezus Christus.
Wanneer u uw vertrouwen schenkt aan Jezus Christus, zal God al uw zonden vergeven, zowel deze uit het verleden, het heden als deze uit de toekomst en u tot Zijn kind maken. Zijn liefhebbend kind. Hij schenkt u een doel en een betekenis aan het leven op aarde en de belofte van een eeuwig leven met Hem.
Gods woord zegt: "Aan allen die in Hem geloven en Hem aanvaarden, verleent Hij het recht om kinderen van God te worden." [Johannes 1:12]
De vergeving van de zonde, het doel van het leven, het eeuwige leven. Het is aan u om het te vragen. U kan Christus uitnodigen in uw leven op dit eigenste moment door geloof en gebed. Gebed is praten met God. God kent de harten en is niet bezorgd om uw woorden want hij kijkt naar het gedrag van het hart. Het volgende is een voorgesteld gebed: "Lieve God, Ik wens U persoonlijk te kennen en eeuwig met U te leven. Dank U, Heer Jezus, om op het Kruis te sterven voor mijn zonden. Ik open de deur van mijn leven en ontvang U als mijn Redder en Heer. Word meester over mijn leven en verander mij, maak van mij de persoon die U wenst die ik ben."
Drukt dit gebed de wens van uw hart uit. Zo ja, bid dan eenvoudig het hierboven vermelde gebed.
Als u Jezus in uw leven hebt gevraagd, moedigen wij u aan om Zijn Woord, de Bijbel te beginnen lezen en anderen te vervoegen die ook voor Hem wensten te leven.
Het is voor u belangrijk om de geheimen te leren van het wonderbare leven dat God voor u heeft voorbehouden.
Vertaling: Chris De Bodt
Bron: Y-Jesus: The facts presented by scholars
|
|