Medjugorje kerk

Medjugorje België en Nederland

Medjugorje Maria

apr

26



Kardinaal Christoph Schönborn in Medjugorje

  
 
Download PDF

Kardinaal Schönborn in Medjugorje
Berichtgeving naar aanleiding van dit uitzonderlijke bezoek

Kardinaal Christoph Schönborn van Wenen zal van 28 december 2009 tot 2 januari 2010 te Medjugorje verblijven. Sedert eind de jaren tachtig is Schönborn een grote voorstander van Medjugorje. In 1989 vertelde hij aan Jozef Ratzinger, toen nog Voorzitter van de Congregatie voor de Geloofsleer: "Als Medjugorje wordt gesloten, mogen we meteen ook ons seminarie opdoeken, omdat de meeste seminaristen hun roeping hebben gekregen door Medjugorje." Ratzinger antwoordde hierop: "Medjugorje sluiten, daar is geen sprake van!"


Kardinaal Christoph Schönborn

In 1998 zei hij: Ik geloof dat Maria's woorden te Cana, "Doe wat hij u ook zegt", het wezenlijke is van wat Zij door de eeuwen heen reeds vertelt. Maria help ons om Jezus te horen en Zij wenst met Haar volle Hart en al Haar kracht dat we zouden doen wat Hij zegt. Dit is wat ik voor alle gebedsgemeenschappen wens die uit Medjugorje zijn ontstaan. Dit is wat ik wens voor ons Bisdom en voor de Kerk ... Persoonlijk ben ik nog niet in Medjugorje geweest, maar in zekere zin ben ik er dikwijls geweest door alle mensen die ik heb ontmoet en die ik ken. In hun leven zie ik de goede vruchten en ik zou liegen als deze vruchten niet zouden bestaan. Deze vruchten zijn concreet en zichtbaar en ik zie in ons Bisdom en vele andere plaatsen genaden van bekering, genaden van een bovennatuurlijk leven van geloof, genaden van vreugde, van roepingen, van genezing, van mensen die terugkeren naar de Sacramenten, naar de biecht. Al dit is niet misleidend en daarom zie ik, wat mij als Bischop betreft, enkel vruchten. Als we de boom bij zijn vruchten moeten beoordelen, zoals Jezus zegt, dat kan ik zeggen dat deze boom zeer veel vruchten voortbrengt.

Het geloof van velen zal tijdens de komende weken op de proef worden gesteld

Het bezoek van Kardinaal Christoph Schönborn van Wenen aan Medjugorje van 28 december 2009 tot 2 januari 2010 zal de komende dagen ongetwijfeld het nodige stof doen oplaaien rond de bedevaartplaats. Christoph Schönborn, een heel minzame persoon, heeft er nooit enige twijfel over laten bestaan: Medjugorje is echt.

Christoph Maria Michael Hugo Damian Peter Adalbert Schönborn [geboren op het kasteel Skalka te Lovosice, 22 januari 1945] is een Oostenrijkse kardinaal en de huidige aartsbisschop van Wenen.

Christoph Schönborn werd geboren in wat nu Tsjechië is, en stamt uit de oude Frankische adel [was hij voor 1919 geboren, dan zou hij "Christoph Graf von Schönborn-Wiesentheid" heten]. Zijn familie bracht door de eeuwen heen een groot aantal bisschoppen en aartsbisschoppen voort. Zijn vader was Maria Hugo-Damian, Graaf von Schönborn en zijn moeder Eleonore, Jonkvrouw von Doblhoff. Hij heeft nog twee broers en een zus.

Na zijn schoolopleiding studeerde Schönborn theologie en filosofie aan de Universiteit van Bornheim, maar ook in Wenen en Parijs. In 1963 trad hij toe tot de orde der dominicanen. In 1970 werd hij tot priester gewijd. In 1975 werd hij hoogleraar te Freiburg im Üechtland. In 1980 werd Schönborn lid van de Internationale Theologische Commissie van het Vaticaan en in 1987 werd hij redactie-secretaris van de Catechismus van de Katholieke Kerk


In 1995 werd Schönborn aartsbisschop van Wenen.In 1988 werd hij door Paus Johannes Paulus II tot kardinaal benoemd.

Schönborn gold tijdens het Conclaaf van 2005 als één van de papabili voor het nieuwe pontificaat. In 2009 uitte Schönborn felle kritiek op het Vaticaan, naar aanleiding van het opheffen van de excommunicatie van de bisschoppen van de Priesterbroederschap Sint Pius X, waaronder de holocaustontkenner Richard Williamson.

Op een ogenblik dat tegenstanders van Medjugorje er alles aan doen om het van de Vaticaanse Congregatie voor Geloofsleer gedaan te krijgen om een negatief oordeel te geven over Medjugorje, kondigt de Kardinaal een uitzonderlijk lang bezoek aan. Inderdaad, een bezoek van zo’n hooggeplaatste persoon binnen de kerk van één week of twee weken kan men misschien nog "gewoon" noemen, maar vier weken valt buiten de normen. Bovendien is het bezoek, samen met Paus Benedictus XVI, vooraf besproken geweest. De paus raadde hem het bezoek af, maar de Kardinaal zet door en getuigt hiermee van een uitzonderlijke moed.

Ongetwijfeld zullen de tegenstanders zich door dit bezoek geprovoceerd en op de teen getrapt voelen. Hun ongeloof en hun vrees hebben zich nu tegen de Kardinaal gekeerd en in sommige media is men al volop bezig met negatieve berichtgeving over deze nochtans zeer minzame en geliefde persoon. Dit was te verwachten. Hun angst voor enige vorm van erkenning door de Kerk zal bij hen nu omslaan in toorn. Wees dus niet verrast als u tijdens de komende weken nog eens alle [steeds dezelfde] hatelijke argumenten tegen Medjugorje over u heen krijgt. Bovendien doen er zich rond een bepaalde persoon, waartegen hun aanvallen voornamelijk zijn gericht, een aantal ontwikkelingen voor de laatste weken. Ook hierrond lijkt een Weense connectie te bestaan, waarover Paus Benedictus XVI dus ongetwijfeld ook moet op de hoogte zijn.

Het Visserschip zal de komende weken een sterke tegenwind krijgen, maar wees verzekerd dat Jezus aanwezig is op het schip. Ons geloof in Medjugorje zal ongetwijfeld op de proef worden gesteld. Onze Lieve Vrouw is zich terdege bewust van satans plannen tegen Medjugorje. In haar boodschappen heeft Zij ons meerdere malen gewaarschuwd tegen zijn slechte bedoelingen, maar uiteindelijk zal Haar Onbevlekte Hart zegevieren. Laat onze gebeden, gedachten en sereniteit tijdens deze periode bij onze Moeder Maria, Jezus, de kinderen van Medjugorje en Kardinaal Christoph Schönborn zijn.

Kardinaal Christoph Schönborn: "Op een bijzondere wijze in Medjugorje"

Op 15 september van dit jaar was Marija Pavlovic te Wenen in de Stephansdom, de thuiskathedraal van Kardinaal Christoph Schönborn. Morgen begint het bijzondere bezoek van deze minzame persoon aan Medjugorje. Daarom de hele week aandacht rond dit bezoek van Marija aan Wenen van enkele maanden geleden.

Duizenden mensen woonden op dinsdagsavond de gebedswake voor vrede bij in de Stephansdom te Wenen. Aanwezig was Marija Pavlovic, een van de zes zieners van Medjugorje. Reeds uren op voorhand was de kathedraal tot de laatste plaats gevuld en werd er gebeden. De geest van Medjugorje was er duidelijk aanwezig. Net als vorig jaar waren er ook deze keer duizenden mensen vanuit heel Oostenrijk naar de Kathedraal van de Heilige Stefanus afgezakt om er de gebedswake voor vrede in de wereld bij te wonen. De gebedsontmoeting werd voorafgegaan door een noveen van negen dagen, gehouden door verscheidene gebedsgroepen en godsdienstige gemeenschappen die elke avond in de Dom baden voor het welslagen van deze avond en voor de intenties van het Aartsbisdom.


Het thema van de ontmoeting was "Een boodschap voor u!" en was gesteund en goed voorbereid door Oase van Vrede, de gebedscampagne Maria, Koningin van Vrede Medjugorje en de Ridders van de Gmeenschap van de Heilige Johannes. Bijzondere eregaste was Marija Pavlovic-Lunetti, een van de nu zes volwwassen "kinderen" van Medjugorje, die sinds 24 juni 1981 verschijningen hebben en getuigen van Onze Lieve Vrouw.

Werken van liefdadigheid en genezingswerk

Het programma begon om 16 uur met vereringen en getuigenissen van mensen die aan werken van liefdadigheid en genezingswerk doen, geïnspireerd door hun gebed tot de Heilige Moeder. Zo vertelde Magnus MacFarlane-Barrow hoe hij door Medjugorje werd bezield om een liefdadigheidswerk op te zetten, met als ultieme doel om elk kind ter wereld een warme maaltijd per dag te kunnen geven. "Ik weet dat dit misschien gek klinkt, maar nog gekker is dat er vandaag nog steeds miljoenen kinderen sterven, omdat ze niets te eten hebben," zei de jonge Schot, wiens liefdadigheidsinstelling Mary’s Meals thans 375.000 kinderen in de armste landen ter wereld dagelijks aan een warme maaltijd helpt. "Vandaag kunnen wij, in Malawi bijvoorbeeld, met minder dan 10 euro, een kind voor een heel jaar te eten geven. En net als elders is hier nog eens extra positieve kant aan verbonden: de gevoede kinderen gaan opnieuw naar school."

Georg Pospischil, een oudere man uit Oostenrijk, getuigde later dat hij genezen werd door zijn deelname aan een Medjugorje gebedsontmoeting van verleden jaar in deze zelfde Kathedraal. Maar zijn vurig gebed wierp niet alleen vruchten af voor hemzelf: ook zijn vrouw genas van een ernstige leveraandoening dankzij de tussenkomst van de Heilige Maagd. "De ziener Ivan had een verschijning van Onze Lieve Vrouw in de Kathedraal, en zei daarna dat het Gods wil is dat iedereen geneest. Ik dacht toen: als hij het zegt, dan geloof ik dit ook" en die avond schreef hij in het dagboek: "Ik geloof vurig dat mijn vrouw is genezen."

Een uitnodiging om terug te keren tot God

De Kathedraal was tot op de laatste plaats gevuld en Marija Pavlovic vertelde hoe haar leven geleidelijk aan werd veranderd door de dagelijkse verschijningen. "Niemand van ons had dit ooit ook maar durven dromen. We vroegen ons af: waarom zijn wij uitgekozen voor deze genade? Wij zijn niet de besten. Onze Lieve Vrouw nodigde ons uit tot bekering. Dag na dag werd ons gebed inniger en sterker. Daarna begonnen we boete te doen voor de voornemens van de Maagd Maria. Onze Lieve Vrouw begon onze harten te bekeren en vroeg ons om gebedsgroepen op te richten. Dit bezielde ons om nog meer te doen en hiermee te starten in onze harten." Verder zei Marija Pavlovic nog dat Medjugorje een uitnodiging is van de Moeder Gods: "daarom is Zij dankbaar dat ik uw bisdom kan bezoeken om de Madonna over te leveren aan uw hart. Ieder van u zal worden hervormd om zo een bron van licht te worden en vrede te brengen in deze wereld zonder vrede."


Kardinaal Christoph Schönborn en Marija Pavlovic

In de kerk werd de Rozenkrans gebeden door de leiders van de diverse gebedsgroepen. Op het ogenblik dat de Maagd Maria verscheen, werd het stil. Er was een algemene stilte in de Kathedraal en er heerste een sfeer van vrede, zoals deze door vele mensen wordt ervaren die naar Medjugorje gaan.

Iedereen wordt geroepen om deel te nemen

Leo P. Maasburg, de Nationale Voorzitter van Missio, een Pauselijke Missiegemeenschap in Oostenrijk, leidde de mis, omgeven door vele priesters. In zijn sermoen sprak hij van de "stille schreeuw als het geween van miljoenen van Gods kinderen die ook dit jaar zullen omkomen" en herinnerde hij eraab dat "ook wij zijn geroepen om deel te nemen in het lijden van Jezus in het Verlossingswerk, zoals de Heilige apostel Paulus zei: ik voeg het lijden, dat ik mis in het lijden van Christus, toe aan mijn lichaam." Maasburg hernieuwde op het einde van de viering, de toewijding tot het Hart van Maria van de aanwezige gelovigen.

Kardinaal Schönborn: een groot geschenk!

Verrassend werd dit gevolgd door de Aanbidding van het Heilige Sacrament door de Aartsbisschop van Wenen en verdere gebeden in de Kathedraal door Kardinaal Christop Schönborn. Hij was zichtbaar bewogen door de toevloed van zoveel, vooral jonge mensen in de Kathedraal. "We moeten de Heer bedanken dat Hij toelaat dat Zijn Moeder zo vele mensen leidt tot de liefde van God, dat er zoveel bekeringen gebeuren, dat de mensen opnieuw te biechten gaan en een liefde ontwikkelen voor de Eucharistie. Er komen opnieuw verzoeningen binnen families en mensen ervaren genezingen van drugs- en andere verslavingen. Het is een groot geschenk dat de Moeder van al haar kinderen zo dicht bij ons is." We voelen ons reeds zo vele jaren op een bijzondere wijze verbonden met Medjugorje. De kardinaal sprak van een "teken van de tijd dat Maria zo vele eenvoudige harten raakt."

Verslag bezoek Kardinaal Christoph Schönborn aan Medjugorje

Maandag 28 december 2009

Christopher Schönborn, Aartsbisschop en Kardinaal van Wenen, komt vandaag aan in Medjugorje. Oorspronkelijk was het bezoek gepland vanaf 8 december. Hij zal er de overgang naar het Nieuwe Jaar doorbrengen, gesprekken houden en er ook rustig, in gebed, zijn tijd doorbrengen. Bij zijn eerste bezoek aan de Parochie van de Heilige Jacobus, wordt hij begroet door Vr. Pétar Vlasic, de parochiepriester en ontmoet hij ook een aantal Franciscaanse broeders, waaronder de voormalige parochiepriester, Vr. Tomislav Pervan. Een kamer voor zijn verdere verblijf is voorzien bij de Cenacolo gemeenschap van Zuster Elvira en ook bij Marija Pavlovic, één van de zes zieners, die reeds regelmatig een bezoek heeft gebracht aan de kathedraal van Wenen. Hij zal actief deelnemen bij het afnemen van de biecht en zal de hoofdcelebrant zijn tijdens de mis op ouderjaarsavond, bij de overgang van het oude naar het nieuwe jaar.

Dinsdag 29 december

Samen met Marija Pavlovic bezoekt de Kardinaal de Heilige plaatsen te Medjugorje, onder meer de Podbrdo met het Blauwe Kruis en het Mariabeeld, dat vorig jaar nog werd beschadigd door vandalen.




Woensdag 30 december

Om 9 uur 's morgens vierde de Kardinaal de Duitstalige mis, samen met 9 overige priesters. 's Namiddags, om 15 uur, houdt de Kardinaal, die geen ogenblik aarzelde om Medjugorje te prijzen, een krachtige toespraak in de kerk, voornamelijk rond het thema van Gods Barmhartigheid. Zijn eerste woorden waren "Hvaljen Isis i Maria" [Geloofd zij Jezus en Maria]." Meerdere malen herhaalt hij deze gebruikelijke begroeting tussen de zieners en de dorpelingen van Medjugorje.

"Beste broeders en zusters, hier in de Kerk, in Medjugorje en elders, ook zij die luisteren naar de radio, ik zou graag deze catechese van genade aanvangen met twee van Jezus' zinnen. Hij zegt tot de apostelen, in Lucas 6:36, Wees barmhartig, zoals jullie Vader barmhartig is en bij de Zaligverklaring vinden we, onder Mattheüs 5:7, Gelukkig de barmhartigen, want zij zullen barmhartigheid ondervinden. Wat betekent barmhartigheid? Medelijden? Wat bedoelt Jezus wanneer Hij zegt dat we barmhartig moeten zijn, zoals Zijn Vader? Elke dag worden we met deze vraag geconfronteerd: "Wat betekent het om barmhartig te zijn? Waar is de barmhartigheid ... Is een moeder, die alles aan haar kinderen toelaat, barmhartig? Neen, zij kan niet barmhartig zijn, zonder rechtvaardig te zijn ...


Als je kijkt naar een plaats als Medjugorje, kunt u een supermacht van barmhartigheid zien. Vele barmhartige daden zijn hier geboren of werden hier ondersteund. Wat een diep gevoel van mededogen is er in Jezus. Veel daden van barmhartigheid in de Kerk zijn precies op deze manier geboren, zoals het werk van Moeder Teresa, die niet kon aanvaarden dat de mensen op straat stierven, of Moeder Elvira, hier in Medjugorje, de stichtster van de Cenacolo gemeenschap, waar jongeren kunnen afkicken van hun verslaving. Zij kon er niet tegen om de jongeren aan de drugs te zien en daardoor hun leven vernietigen. Wat is deze diepe, diepzinnige emotie die we mededogen noemen? "

Tijdens een aangrijpend moment van zijn spreken dringt de Kardinaal er bij de menigte op aan om op te staan en samen met hem het welbekende Medjugorjelied "Gospa Majka Moja" mee te zingen. Hij lacht hartelijk en zingt mee.

Tenslotte beëindigt de Kardinaal zijn toespraak met de woorden: "Ik geloof dat er in de Kerk vele gebeurtenissen zijn, die vanuit menselijk standpunt ogenschijnlijk onmogelijk lijken."

Het bezoek en de steun van een dergelijke, prominente Vaticaanse Kardinaal, wordt door velen gezien als een zeer positieve aanwijzing inzake het standpunt van de Kerk over de verschijningen. Wie meende dat het bezoek van de kardinaal eerder een privaat karakter had, werd verrast door zijn onverholen aanwezigheid... Hij beklom de Verschijningsberg in het gezelschap van Marija Lunetti, hij hoorde de biecht en ging in stilte bidden in de aanbiddingskapel.

31 december

Overgang van Oud naar Nieuw

Duizenden mensen van over de hele wereld, waaronder opvallend veel jongeren, bevinden zich ondertussen te Medjugorje, Bosnië-Herzegovina. Een massa bedevaarders verzamelden zich rond de Kerk van de Heilige Jacobus de Meerdere, om er te gaan deelnemen aan de historische Oudejaarsavondmis, die zal worden opgedragen door Kardinaal Christoph Schönborn. Vóór de kerk brengen de jongens en de meisjes van de Cenacologemeenschap een levende kerstvoorstelling. De aanbidding van het Heilig Sacrament begon om 22 uur en de Misviering, die de Kardinaal opdroeg in het Latijn, ving aan om 23.15 uur. Het hele programma werd simultaan vertaald in vele wereldtalen en op het radiostation Mir is alles live te beluisteren. Alles werd opgeluisterd door een internationaal samengesteld koor en orkest.

Om 11.43 uur precies was het tijd voor de homilie van de kardinaal:

"Beste broeders en zusters hier in de kerk en op de pleinen voor de Kerk en het gele gebouw, wij zijn ons allen bewust welk groot voorrecht het is om Oudejaarsavond te mogen vieren zonder champagne."

De mensen lachten en de Kardinaal voegde er aan toe: "Dit volgt misschien nog later," opnieuw gevolgd door gelach en handgeklap.

Hij vervolgde: "Maar nu is het ons toegestaan om het begin van het Nieuwe Jaar samen met Jozef, Maria, het Kindje in de kribbe en de herders te vieren. Deze dagen zijn wij allen naar Medjugorje gekomen, in het bijzonder om dicht bij de Moeder van de Heer te zijn, of beter nog zeggen we dat we naar hier zijn gekomen, omdat we weten dat de Moeder Gods dicht bij ons wenst te zijn.

Met Haar wensen we het Nieuwe Jaar te beginnen. En het eerste wat mij aangrijpt, wanneer ik aan de kribbe en de herders denk, is dat er geen engelen aanwezig waren. En alhoewel er hier bij de kerstscène een engel is, zegt de Bijbel ons dat er geen engelen bij waren. Zij bevonden zich in de velden met de herders ... een heel leger engelen. Het was van de herders zelf, dat Jozef en Maria dit moesten vernemen.

Ook wij hebben de Gospa niet gezien. Maar er zijn hier mensen die er ons over hebben verteld en wij hebben er alle vertrouwen in dat de Moeder van God werkelijk dicht bij ons is. Het geloof gaat van oor tot oor en precies dit maakt indruk op mij in het evangelie van vandaag. We moeten eerst het "goede nieuws" vernemen. We hebben twee oren, twee ogen en slechts één mond, wat betekent dat we veel moeten luisteren, zien, en er daarna ook over spreken. En wat worden we verondersteld om te zeggen? We worden verondersteld om verslag uit te brengen over wat we gezien en gehoord hebben. De wereld heeft nood aan een nieuwe evangelisatie en dat is enkel mogelijk door mensen die niet kunnen stil houden wat ze gezien en gehoord hebben.


We hebben allen het geloof ontvangen, en door ons doopsel hebben we allen de taak gekregen om dit geloof door te geven. Zo brachten de herders verslag uit over wat hen was medegedeeld en van daar af ging het door. Het Evangelie, het "goede nieuws" werd verkondigd, en zij die het verhaal vertelden, klonken geloofwaardig. Zij die hoorden, zagen eveneens dat het woord en het leven in overeenstemming was met elkaar: dat wat de getuigen zagen is ook zo tijdens het leven.

Hoe kunnen we getuigen van het goede nieuws? Eerst en vooral door naar Maria te kijken. Maria hield al het gebeuren in Haar hart en dacht erover na. Broeders en zusters, wat we in deze tijden het meeste nodig hebben is het gebed. Ik zeg dit met enige droefheid. Ik weet dat ik niet genoeg bid, ondanks dat het gebed "het leven" is. Zonder deze levende verhouding met God, wordt ons leven droog en leeg.

Wat vertelt de Moeder van God ons al die tijd? Bid. Maak tijd vrij voor het gebed. Is dat geen goede beslissing voor het Nieuwe Jaar? Voor ons priesters en diakens? Voor ons allen? Tijd voor gebed. Het verleent zoveel sterkte en vreugde. Zo'n klaarheid. Laat ons Maria vragen dat Zij ons helpt om meer te bidden. Als we bidden is ons woord ook vol van leven. En dan wordt onze getuigenis geloofwaardig.

Ik wens u iets te vertellen over wat de apostel Paulus ons heeft gezegd. Het Jaar van Sint Paulus is reeds voorbij en nu zijn we in het Jaar van de Priesters. Maar het woord van de apostel Paulus was zo sterk, omdat het vol van leven was. In de lezing van vandaag spreekt hij over God die Zijn Zoon zendt, zodat ook wij Zijn zonen kunnen worden. De dochters worden hier niet uitgesloten. Dochters en zonen worden hier tezamen bedoeld. Maar Paulus zegt dat we geroepen zijn om zonen te worden, geen slaven. Zoals Jezus de Zoon van God is, worden wij verondersteld om God, Vader te noemen. In het begin van dit jaar vertelt de apostel Paulus ons: "U bent zonen en geen slaven."

Ik geloof dat Medjugorje een plaats is waar velen mensen biechten. De biecht is een bevrijding van de slavernij van de zonde. Niets maakt ons meer slaaf dan de zonde. God wil dat we als zonen zijn: de vrijheid van de kinderen van God. Daarom schonk Hij ons het Sacrament van de Verzoening. En zo krijgen we een nieuwe verhouding met God en kunnen we Hem Abba noemen. Jezus nodigde ons op die wijze uit, zodat wij op Hem kunnen vertrouwen, zodat we op God kunnen vertrouwen. Wij hebben zo'n vrees voor God."

De kardinaal ging verder met: "Jezus, ik vertrouw op U," in het Kroatisch en het Pools, en vervolgde dan: "Paus Johannes Paulus II liet ons een boodschap na: vertrouw op Gods genade. Vertrouw op de barmhartigheid van Jezus.

Dit vertrouwen kan soms groots zijn, als het leven moeilijk wordt: als het huwelijk een last wordt, als een ziekte op ons weegt, als we niet zeker zijn over de toekomst van ons werk. Als we dan kunnen zeggen: "Jezus, ik vertrouw op U, dan kan dit groots zijn. Vertrouwen is werkelijk een daad van geloof. En opnieuw kijken we naar Maria. Wie heeft er meer van dit vertrouwen en geloof getuigd dan Maria? Jezus, ik vertrouw op u. Dat moet ons programma worden voor het komende jaar.

Het is nu bijna middernacht en het knalt [hiermee verwijst hij naar diegenen die buiten vuurwerk aan het opsteken zijn], maar wij feesten niet, wij bidden. Wij feesten niet, maar we zingen.

Nog een laatste woord: de herders kwamen terug en loofden God voor wat ze gehoord en gezien hadden. Ook wij zullen terugkeren naar huis, zodat wij getuigen kunnen zijn van het evangelie en eerst God loven. Ik hoop dat we allen huiswaarts kunnen keren na ons verblijf hier en God loven om wat we gezien en gehoord hebben. Dan zullen ook de mensen ons geloven als we erover spreken, dan zal ons woord ook geloofwaardig worden. Nu is bijna middernacht, precies het juiste ogenblik om ons geloof te onderwijzen. Met dit geloof gaan we het Nieuwe Jaar in. God, zegen dit jaar."

Tegen 1.30 uur is de mis beëindigd.

1 januari

Vandaag, op de Feestdag van de Moeder Gods, had Marija Pavlovic heeft een bijzondere verschijning om 22.47 uur op de Podbrdo, naast het beeld van Maria. Het was koud en het regende onophoudelijk. Duizenden pelgrims kwamen opdagen. Na de verschijning zei Marija dat Onze Lieve Vrouw op een wolk neerdaalde, in een grijs kleed en een witte doek. Talrijke engelen vergezelden Haar en Zij was erg gelukkig. Onze Lieve Vrouw gaf de volgende boodschap door:

"Lieve kinderen, dank u. U bent Mijn hoop. Ik zegen u allen. U bent mijn vreugde. Blijf u bekeren en leef met vreugde naar Mijn boodschappen."

Ook zei Marija Pavlovic nog dat Onze Lieve Vrouw lange tijd bad voor ons: "Zij bad over ons en keek iedereen aan. Zij zegende ons allen en ook alle meegebrachte religieuze voorwerpen."

Alle aanwezigen baden hierop zeven maal het Onze Vader, het Wees Gegroet en het Glorie zij de Vader, als dank voor Haar aanwezigheid onder hen.

2 januari

Vandaag keert de kardinaal terug naar Wenen.

Tot slot nog het volgende artikel uit Catholic World News:

Verschillende opvattingen over Kardinaal Schönborns bezoek aan Medjugorje

Kardinaal Christoph Schönborn uit Wenen is deze week in Medjugorje geweest om de plaats te bezoeken waar de Maagd Maria, naar verluidt, sedert 1981 zou verschijnen. De kardinaal ontmoette sommige "zieners" die beweren op een regelmatige basis boodschappen te ontvangen van de Maagd. Ook droeg hij de mis op in de parochiekerk van Wenen.

De Oostenrijkse kardinaal was voorzichting door te benadrukken dat hij een "privébezoek" maakt, door de authenticiteit van de beweerde verschijningen niet te onderschrijven en aldus niet in te gaan tegen het officiële richtlijn van de Kerk dat bedevaarten naar Medjugorje ontmoetigt. Niettemin wordt het bezoek van de kardinaal door vele voorstanders van de Medjugorje zieners aanzien als een stilzwijgende goedkeuring, vooral toen de kardinaal zei dat het onmogelijk is om de "goede vruchten" te ontkennen van het Medjugorje verschijnsel en nam waar dat sommige gebeurtenissen elke natuurlijke uitleg het hoofd bieden.

Is het hoe dan ook mogelijk om een volledig andere uitleg te geven aan het bezoek van de kardinaal? Kardinaal Schönborn is lid van de Congregatie voor de Geloofsleer dat, naar verluidt, het Medjugorje verschijnsel bestudeert, en kan informatie verzamelen om zo het Vaticaan te helpen om een definitief standpunt in te namen over de verschijningen. De kardinaal heeft ongetwijfeld veel invloed binnen het Vaticaan. Hij is een vroegere student en een nauwe medestander van Paus Benedictus XVI, die het redactioneel comité voorzat dat de Catechismus van de Katholieke Kerk voorbereidde.

Schönborn positief over Medjugorje

Hilversum (Van onze redactie) 5 januari 2010. De Weense aartsbisschop, kardinaal Christoph Schönborn, heeft gisteravond gepleit voor de opname van het ‘Medjugorje-fenomeen’ in het normale pastorale optreden van de Kerk. Hij deed dat naar aanleiding van zijn recente privé-bezoek aan het Mariaheiligdom in Medjugorje, in Bosnië-Herzegovina.

Tegen de persdienst van het aartsbisdom Wenen sprak Schönborn over de "vele positieve vruchten van Medjugorje." De kardinaal acht het noodzakelijk om "het Medjugorje-fenomeen te ontdoen van drama." Buitengewone gebeurtenissen spelen volgens Schönborn tegenwoordig een ondergeschikte rol. Tot zijn verrassing trof Schönborn in Medjugorje vooral "een leerschool van het normale christelijke leven" aan. "Het gaat daar om het geloof in Christus, om gebed, om de eucharistie, om praktische naastenliefde  en om de versterking van het christelijke leven van alledag," aldus de kardinaal.

De zieners die Schönborn tijdens zijn bezoek ontmoette, onder wie Marija Pavlovic-Lunetti, waren volgens hem "normale en vrolijke jonge mensen." De aartsbisschop was positief verrast door het grote aantal jongeren dat in Medjugorje komt en over het feit dat er zeer veel gebruik wordt gemaakt van het sacrament van boete en verzoening.

Schönborn zegt in het gesprek met de persdienst voorstander te zijn van een "onderzoek naar het fenomeen in het licht van het Tweede Vaticaans Concilie." In de gebeurtenissen rondom Medjugorje speelt de sensus fidelium, de geloofszin van de gedoopten, een voorname rol. Toch zegt Schönborn niet vooruit te willen grijpen op een officiële kerkelijke beslissing over de authenticiteit van de verschijningen. Hij zegt zich te willen houden aan de richtlijnen die de Joegoslavische Bisschoppenconferentie in 1991 opstelde. Daarin wordt benadrukt dat "niet vaststaat of de gebeurtenissen in Medjugorje van bovennatuurlijke aard zijn."

Volgens kardinaal Schönborn echter "kent men de boom aan de vruchten" (Mat 12,33). De boodschappen die de zieners van Medjugorje zeggen te hebben ontvangen, raken volgens de Oostenrijkse prelaat aan "de kern van het evangelie." Volgens Schönborn zou de Kerk zich in haar pastorale optreden meer door de gebeurtenissen rondom Medjugorje moeten laten inspireren.

Bron: Katholiek Nederland

Kardinaal en goede vriend van de Paus veroorzaakt hevige beroering door zich positief uit te laten over Medjugorje

Afgelopen herfst deden de geruchten reeds de ronde. Na lange jaren van verwarring onder de kudde schapen en hevige debatten [vooral onder de tegenstanders van Medjugorje], na perioden van vele vragen, ging het Vaticaan richtlijnen uitvaardigen over de bekende bedevaardplaats, zei de Kardinaal van Sarejevo, die aanwijzingen gaf dat deze richtlijnen niet gunstig zouden uitvallen.. "Alles ging volgen," zei hij, "tegen het einde van het jaar: Ik denk niet dat we nog lange tijd zullen moeten wachten, ik denk dat het nog dit jaar zal zijn, maar het is nog niet duidelijk ... Ik ga naar Rome in november om de dingen te bespreken," aldus Kardinaal Vinko Puljic, de afgelopen maand oktober.

De Bisschop van Mostar, Ratko Peric, die normaal het beslissingsrecht zou hebben hieromtrent, maar wiens bevoegdheid hierover meer dan twintig jaar geleden werd weggenomen, toen zijn nauwe verwant en voorganger de verschijningen probeerde te verbieden, liet hetzelfde uitschijnen. Paus Benedictus zou eindelijk rond de verschijningen oordelen, en ze zelfs misschien afwijzen. Althans dat was de hoop van een bende lasteraars, die sedert jaren de mensen bestoken met emails tegen Medjugorje, op aangeven van de Bisschop.

Zo waren er hevige emoties vorige week, toen een invloedrijke Kardinaal, Christoph von Schönborn uit Wenen, beter gekend als Kardinaal Schönborn, niet alleen een bezoek bracht aan Medjugorje, maar vrij rondging binnen het oord en er op Oudejaarsavond zelfs de mis opdroeg, tezamen met de pelgrims. Minstens bij één gelegenheid werd hij begeleid door een van de ziensters, Marija Pavlovic, die samen met hem mee de Heuvel der Veschijningen, de Podbrdo, optrok en hiermee een discussie op gang bracht die enkel maar als positief kan worden verklaard met betrekking tot de verschijningen.

"Wie kan zulke dingen in elkaar zetten?" vroeg hij zich meteen af bij zijn aankomst. "Wie kan zo'n zaken uitvinden? De Mensen? Neen, dit is niet een handeling van mensen." Ook sprak de Kardinaal over Medjugorje als "een supermacht van Gods barmhartigheid." "De Kardinaal pleit zelfs voor een integratie van het Medjugorje fenomeen binnen de pastorale werken van de Kerk," aldus een Oostenrijks radiostation, "De Aartsbisschop van Wenen maakte rond Kerstmis een privé bezoek aan de bedevaartsplaats waar Maria verschijnt. Hij wou de plaats van waar de goede vruchten allemaal komen, zelf met eigen ogen zien."


Kardinaal Schönborn op de Podbrdo

Dit betekent echt zeker niet dat de Kerk de plaats officïeel goedkeurt. De Kardinaal is niet de Voorzitter van de Congregatie voor de Geloofsleer. Mààr, hij is wèl een nauwe bondgenoot van de Paus èn lid van de Congregatie. Nog meer, Kardinaal Schönborn leidde de groep die de Catechismus schreef, een expert dus op het gebied van de Kerkelijke Leer. Dit maakt het moeilijk voor de tegenstanders om hun zaken verder te verdedigen. Ze kregen de wind tegen.

"Over Medjugorje," zei de Kardinaal, "heeft de Kerk nog geen standpunt ingenomen. Een commissie van Joegslavische Kardinalen gaf in 1991 het oordeel non consat de supernaturalitatae, waardoor het bovennatuurlijke van de verschijningen niet werd bevestigd. Niemand weet wat de uiteindelijke beslissing zal worden. Maar in plaats van een verwerping," ging de eminente Kardinaal nog door, "blijft de mogelijkheid zeker nog open dat alles inderdaad een bovennatuurlijke gebeurtenis is." De Kardinaal zei dat het de bedevaarders en de priesters is toegestaan om naar Medjugorje te komen, zolang men het niet aanziet als een officïele parochiegebeurtenis, iets wat reeds lang geleden door Rome werd medegedeeld.

"Zijn uiteenzetting dat wanneer ik de vruchten van Medjugorje in Wenen zie, ik alleen maar kan vaststellen dat de boom goed is, bracht een verbluffende opheldering," aldus een interviewer van Vercerni List, een krant in Bosnië-Herzegovina en Kroatië.

Vorige maandag kon u hier al lezen dan er minstens één Katholiek Nieuwsblog dat negatief stond tegenover de verschijningen, "Catholic World News," toegaf dat "de kardinaal ongetwijfeld veel invloed heeft binnen het Vaticaan en voorzitter was van het Comité dat de Catechismus van de Katholieke Kerk voorbereidde." Hieronder volgt nogmaals het volledige artikel

Verschillende opvattingen over Kardinaal Schönborns bezoek aan Medjugorje

Kardinaal Christoph Schönborn uit Wenen is deze week in Medjugorje geweest om de plaats te bezoeken waar de Maagd Maria, naar verluidt, sedert 1981 zou verschijnen. De kardinaal ontmoette sommige "zieners" die beweren op een regelmatige basis boodschappen te ontvangen van de Maagd. Ook droeg hij de mis op in de parochiekerk van Wenen.

De Oostenrijkse kardinaal was voorzichtig door te benadrukken dat hij een "privébezoek" maakt, door de authenticiteit van de beweerde verschijningen niet te onderschrijven en aldus niet in te gaan tegen het officiële richtlijn van de Kerk dat bedevaarten naar Medjugorje ontmoetigt. Niettemin wordt het bezoek van de kardinaal door vele voorstanders van de Medjugorje zieners aanzien als een stilzwijgende goedkeuring, vooral toen de kardinaal zei dat het onmogelijk is om de "goede vruchten" te ontkennen van het Medjugorje verschijnsel en nam waar dat sommige gebeurtenissen elke natuurlijke uitleg het hoofd bieden.

Is het hoe dan ook mogelijk om een volledig andere uitleg te geven aan het bezoek van de kardinaal? Kardinaal Schönborn is lid van de Congregatie voor de Geloofsleer dat, naar verluidt, het Medjugorje verschijnsel bestudeert, en kan informatie verzamelen om zo het Vaticaan te helpen om een definitief standpunt in te namen over de verschijningen. De kardinaal heeft ongetwijfeld veel invloed binnen het Vaticaan. Hij is een vroegere student en een nauwe medestander van Paus Benedictus XVI, die het redactioneel comité voorzat dat de Catechismus van de Katholieke Kerk voorbereidde.

Naast de Congregatie voor de Geloofsleer is hij ook nog eens lid van de Congregaties van de Oosterse Kerken en de Katholieke Vorming [Seminaries etc...]. Hij is lid van de Pauselijke Raad voor de Cultuur, de Pauselijke Commissie voor het Cultureel Erfgoed van de Kerk als de Bijzondere Raad voor Europa van het Algemeen Secretariaat van de Synode van Bisschoppen. De Kardinaal is bovendien Kerkelijk Rechter voor de Gelovigen van de Byzantijse Liturgie in Oostenrijk.

Een biografie zegt verder dat "in samenwerking met de Aartsbisschoppen van Parijs, Brussel, Lissabon en Boedapest, Kardinaal Schönborn nauw betrokken is bij de herevangelisering van Europa. Hij is actief in het brengen van samenwerking tussen nieuwe bewegingen [zoals de Charismatische Vernieuwing] en de hiërarchische structuur van de Kerk en wordt herkend voor zijn interesse voor het Oosterse Christendom en de Orthodoxe geestelijkheid. In Oostenrijk en Europa heeft Kardinaal Schönborn werk verricht bij het verzoenen van de Christenen en de Joden."

Zo’n CV geeft zijn woorden uiteraard nog meer kracht, en er waren verrassende woorden. Maar er was ook een waarschuwende toon:

"Het hoogste orgaan binnen de Kerk is de Heilige Stoel, de Heilige Vader en zijn Congregatie voor de Geloofsleer en dat is het hoogste gezagsorgaan in alle aangelegenheden met betrekking tot het geloof en de zedenleer," verklaarde Schönborn, waarbij hij van de tafel veegde dat de plaatselijke bisschop het beslissingsrecht zou hebben over Medjugorje.

"Er komt geen beslissing," voegde hij hieraan toe, "tot het verschijnsel stopt." Een spectaculaire bevestiging van wat de voorstanders nu al meer dan twintig jaar beweren. "Zowel in Fatima als Lourdes, stopten eerst de verschijningen, alvorens de Kerk er een beslissing over nam, een uiteindelijke beslissing," zei hij. "Vroeg of laat zal er ook hier vrede heersen, maar tot dan laten we de vrije keuze over aan de Moeder van God."

Het was niet de enige maal dat hij Medjugorje met Lourdes en Fatima vergeleek.

De kardinaal zei: "Er zijn drie zaken die met dit fenomeen zijn verbonden:
  • Bijna steeds verschijnt Onze Lieve Vrouw aan kinderen. Het waren daarom geen intelligente of zeer vrome kinderen, maar eerder normale kinderen. Bernadette kon niet schrijven. Zij was 14, bijna zou oud als de kinderen toen hier de verschijningen begonnen.
  • Ten tweede geeft Maria Haar boodschappen door via de kinderen. Dat kan beledigend zijn voor een Bisschop, want waarom komt Ze niet naar het huis van de Bisschop? Waarom komt Zij naar een heuvel, bijna enkel met stenen bezaaid of bij een rivier? Niet de gemakkelijkste plaatsen. In Fatima verscheen Zij in het struikgewas. Zij geeft de boodschappen door aan kinderen , omdat kinderen niet ingewikkeld in elkaar zitten.
  • Ten derde lijkt het er op alsof Onze Lieve Vrouw Haar eigen programma heeft. In Fatima verscheen ze vóór de Russische Revolutie en gaf ze een boodschap. Toen het rationalisme op haar hoogtepunt was, verscheen Zij te Lourdes. Zij verscheen in Joegoslavië op een ogenblik dat wij er geen notie van hadden dat het land zou uiteenvallen in een tijd dat Katholieken, Moslims en Orthodoxen onder elkaar woonden. Zij verscheen onder de naam Koningin van de Vrede. Ik dat dat theologen deze ordening van Haar verschijningen en de context van het fenomeen Medjugorje zouden moeten bestuderen.
Ik ben geboeid door de samenhang van Medjugorje met andere plaatsen, waar Maria verscheen," ging de eminente Kerkelijke leider verder, "ik zeg steeds dat er basisbeginselen zijn bij Haar verschijningen. Een stijl die Maria in het bijzonder kenmerkt."

In zijn Nieuwjaarspreek te Medjugorje [samen met de Franciscaanse priesters die achter de verschijningen staan], voegde de kardinaal hieraan toe: "Deze dagen zijn we allen vooral naar Medjugorje gekomen om erg dicht bij de Moeder van de Heer te zijn. Om meer precies te zijn: wij zijn naar hier gekomen omdat we weten dat de Moeder van God wenst dat we dicht bij Haar zijn."

"We kunnen niet ontkennen dat bedevaarders hier nu reeds meer dan twintig jaar komen, evenals we niet kunnen ontkennen wat ze in Medjugorje ervaren en hoe dicht ze zich voelen bij de Heilige Moeder. Dit is mijn eerste bezoek, maar sinds in sedert 1991 Bisschop ben, kan ik niet anders dan eenvoudig de vruchten van Medjugorje vast te stellen."

Het zal moeilijk zijn om zich negatief uit le laten over de woorden van de kardinaal. Toch blijven er onenigheden bestaan over wat wordt gezien als de liberale neigingen van de Kardinaal, inbegrepen onenigheden over wat er wordt toegelaten binnen het aartsbisdomp van Wenen en sommige opmerkingen dat hij de neiging heeft om positief te staan tegenover gehuwde priesters. Ondertussen, alhoewel het niet de parochie van Medjugorje zelf is die hieronder lijdt, ondanks dat er hier reeds dozijnen Franciscanen hebben gediend, zijn er twee priestersschandalen als negatief geciteerd en wordt er eveneens negatief gesproken over het materialisme.

En het Vaticaan, die het uiteindelijke beslissingsrecht heeft, heeft nog geen standpunt ingeomen. Er zijn geloofwaardige rapporten dat de huidige Paus, in zijn vorige functie van Kardinaal en Voorzitter van de Congregatie van de Geloofsleer, twee maal Medjugorje heeft ‘incognito’ heeft bezocht. Tegelijkertijd is het ook onwaarschijnlijk dat een nauwe vriend van de Paus naar hier zou komen zonder diens stilzwijgende toestemming. Was het misschien "verklaring" of "richtlijn" die velen hadden verwacht?

"Er is nog geen officiële goedkeuring, maar de formulering laat ook open dat het bovennatuurlijke niet wordt uitgesloten," zei de kardinaal. "De Kerk heeft duidelijk gezegd dat dit niet wordt uitgesloten. Het is noch bevestigd, noch uitgesloten."

"Maar Kardinaal Schönborn maakte geen geheim van zijn eigen geloof en ging zelfs zo ver door het lied Gospa Mojka Moja mee te zingen, geschreven door een pelgrim en feitelijke themalied van Medjugorje. Zijn eerste woorden bij het betreden van het podium, waren Hvaljen Isus i Marija, een Kroatische zin dat zoveel betekent als Geloofd zij Jezus en Maria", schreef een blog, "dat is de normale begroeting onder de zieners en bewoners van Medjugorje. De kardinaal herhaalde deze zin meerdere malen en spoorde het volk aan om het met hem te herhalen."

Hij ging verder, "Als u naar een plaats als Medjugorje kijkt, kunt u een supermacht van barmhartigheid zien. Vele barmhartige daden vinden hier hun oorsprong of worden hier ondersteund."

Onder zijn slotwoorden van een toespraak, zei Kardinaal Schönborn: "Ik geloof dat er in de Kerk vele gebeurtenissen zijn, die vanuit menselijk standpunt ogenschijnlijk onmogelijk lijken." Paus Johannes Paulus II was er ook voor gekend dat hij achter de verschijnijgen stond.

Na het bezoek van de kardinaal kwam er onmiddellijk bezwaar van Bisschop Peric, die nog steeds blijft aanspraak maken over het gezag over de omstandigheden, ook als kreeg hij van het Vaticaan richtlijnen om geen mening te geven over de verschijningen.

De Bisschop bekloeg zich erover dat hij "verrast" was door het bezoek: "Ik wens de gelovigen erover in te lichten dat Kardinaal Christoph Schönborns bezoek geen erkenning betekent over de authenticiteit van de verschijningen van Medjugorje. Ik betreur het dat de Kardinaal, met zijn bezoek, zijn verklaringen en zijn verschijning, het huidige lijden van de plaatselijke Kerk doet toenemen, wat niet bijdraagt tot de nodige eenheid en vrede."

En, alhoewel niet langer bevoegd om nog te oordelen over de echtheid ervan, blijft hij wel zijn gezag behouden over het praktische gedeelte van Medjugorje [zoals over zijn overige parochies] en moet hij ook alsdusdanig te worden erkend. Hij heeft deze macht aangewend om de activiteiten van de bedevaarders en de zieners in te perken.

En ondanks de krachtige berisping aan het adres van Bisschop Peric en de verduidelijking rondom sommige aangelegenheden, ziet het er ook niet naar uit dat er een officiële Kerkelijk standpunt komt. En als dit er komt, zullen we ons hieraan ook strikt houden.

Tenslotte voegde de Kardinaal hier nog aan toe: "Ik zou geduld willen aanprijzen. De Moeder van God is nu al bijna 29 jaar geduldig met ons hier en toont Haar nauwe betrokkenheid en zorg voor de parochie van Medjugorje en talrijke bedevaarders. We kunnen vredevol afwachten en geduldig blijven! Negenentwintig jaar is een lange periode voor ons, maar niet zo’n lange periode voor God!"

Medjugorje: Antwoord van Kardinaal Christoph Schönborn: kort en goed

Excellentie! Liefste broeder in Christo

Ik heb uw brief van 2 januari jl. ontvangen. Het spijt me dat u de indruk hebt dat mijn bedevaart naar Medjugorje een slechte dienst heeft bewezen aan de vrede. Wees ervan verzekerd dat dit niet mijn bedoeling was! De Moeder van God en Haar goddelijke Zoon zullen alle dingen zeker leiden tot wat goed is. In deze hoop groet ik u broederlijk, in eenheid met de Heer en verblijf ik.

Christoph Card. Schönborn,


Omerking: Wie een beetje tussen de regels kan lezen, merkt op dat C. Schönborn hier een loopje neemt met Bisschop Ratko Peric.

Vertaling: Chris De Bodt